Rudi Klein höll sina skrotbilar gömda bakom höga staket med taggtråd. En gläfsande hund motade bort inkräktare. Bakom visade det sig finnas en hemlig skattkammare värd 100-tals miljoner kronor. Inatt såldes samlingen – den dyraste bilen gick för över 100 miljoner kronor.
Skrotupplaget en bit utanför Los Angeles var beryktat. Bakom de höga staketen med taggtråd gömdes hundratals exklusiva bilvrak. Men nästan ingen hade släppts in till skattkammaren. Ägaren Rudi Klein hade en ilsken hund som hotade alla presumtiva inkräktare.
Den tyske emigranten Rudi Klein kom till USA i början av av 1950-talet. Rudi Klein var hårt märkt av andra världskriget. Till en början försörjde han sig som slaktare. Men snart började Rudi att handla med skrotbilar. Och det var inte vilka bilar som helst.
I slutet av 1950-talet köpte han en ödetomt som han omsorgsfullt hängande in. Rudi sökte med ljus och lykta efter krockade europeiska bilar av allra mest exklusiva modell. Sådana fanns det gott om, människorna i filmbranschen såg dem som mer smakfulla än de bullriga inhemska fordonen. Men när de hade kört klart med sina sportbilar förstod de inte värdet och många amerikanska verkstäder hade svårt att reparera bilarna.
I decennier samlade Rudi Klein på sig skrotbilar av de allra mest exklusiva modellerna av tyska och italienska bilar. Han köpte de väldigt billigt från förmögna amerikaner som tröttnat på de trasiga bilarna. Samlandet visade sig bli ett otroligt klipp.
Efter att Rudi Kleins söner Ben och Jason bestämt sig för att lägga ner skroten blev det bestämt att den skulle säljas ut. RM Sothebys gjorde en inventering och kom fram till att det fanns 208 objekt. Det var allt från Porsche-motorer i skrotskick till rariteter av europeiska lyx- och sportbilar.
Här fanns också flera Lamborghini Miura, men även den legendariska racerföraren Rudolf Caracciolas Mercedes 500K från 1935. Samma bil som Benito Mussolini köpte till sin svärson innan han sköt honom misstänkt för förräderi. Dessutom finns en mängd motorer, främst till Porsche. Det fanns även två Mercedes 300 SL.
Många av bilarna var bortom räddning. Men under natten mot söndagen hölls auktionen. Och den blev jackpott för Rudi Kleins arvingar. Skrotsamlingen drog in 100-tals miljoner kronor på RM Sotheby’s auktion.
Allra dyrast blev en Mercedes 300 SL Gullwing som var byggd helt i aluminium. Den speciella lättviktsversionen fanns bara i 29 exemplar. Bilen hade dessutom körts av Le Mans-föraren och Ferrariimportören Luigi Chinetti. Inatt såldes bilen för 100 miljoner kronor.
Bakom låsta dörrar gömde den före detta slaktaren Rudi Klein en av världens finaste Mercedes-bilar, en 500K-roadster från 1935. Han höll bilen gömd sedan 1966. Bilen byggdes till racerföraren Rudolf Caracciola. Inatt såldes den vackra Mercedesen för 43 miljoner kronor.
Tre Lamborghini Miura i förfallet och skadat skick gick tillsammans för nästan 30 miljoner kronor. Rudi Klein visste vad han gjorde när han köpte in bilarna som skrot och sparade dem i över 40 år.
Vissa bilarna var totala vrak – men av sådana sällsynta modeller att de ändå såldes för närmare en miljon kronor. Flera Porsche och Ferrari som kommer att kräva åratal av renovering gick för jättesummor. De allra billigaste objekten var gamla Porsche-motorer. Vissa gick för runt 20 000 kronor.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter