Många bilister kan vänta sig en skattechock 2021 när nyårsraketerna har tystnat.
Redan på nyårsdagen blir det dyrare att ha laddhybrid och elbil som tjänstebil.
Några månader senare höjs bilskatterna och förmånsvärdena kraftigt.
Den som kör en laddhybrid eller elbil som förmånsbil har fram tills nu haft en milljöbilsrabatt som sänkt förmånsvärdet med 10 000 kr per år. Från och med nyår försvinner skatterabatten och skatten höjs med omkring 450 kr i månaden. Höjningen gäller även bilar som redan rullar.
Redan den 1 juli är det dags för nästa höjning av tjänstebilarna. Förslaget som nu är ute på remiss innebär en höjning på mellan 35 och 90 procent på många vanliga tjänstebilar. Enligt regeringen görs det för att jämna ut villkoren mellan förmånsbilar och privat bilägande. Bilar som är tagna i trafik före 1 juli kommer inte påverkas av de nya förmånsvärdena.
Den allra största höjningen drabbar billigare elbilar som Volkswagen ID.3 och Renault Zoe, de får en höjning med 83-93 procent jämfört med i dag. Riktigt dyra bilar får en sänkning av förmånsvärdet.
Förslaget beräknas öka skatteintäkterna 2021 med omkring 150 miljoner kronor, och senare 2,33 miljarder kronor per år. För en genomsnittlig förmånstagare som har 52 procent i marginalskatt innebär detta drygt 9 000 kronor mer i skatt per år eller ca 760 kronor mer per månad. För den som köper en elbil eller laddhybrid är höjningen ytterligare 450 kr per månad.
Men även de som tänker köpa en ny bensin- eller dieselbil får räkna med en rejäl skattehöjning nästa år. Från den 1 april höjs malusskatten för bensin- och dieselbilar för tredje gången på mindre än tre år. Sveriges mest sålda bil Volvo V60 får en skattehöjning från cirka 5500 kr till över 8000 kr. Men även en mindre bil som Volkswagen Golf 1.5 TSI 150 höjs med över 40 procent till cirka 4500 kr. Stora och motorstarka bilar får en rejäl höjning, en Audi RS6 Avant landar nu på 26000 i årlig fordonsskatt.
Den som köper en elbil får bonusen höjd från 60 000 kr till 70 000 kr från 1 april, många vanliga laddhybrider får däremot bonusen kraftigt sänkt.
Så mycket höjs förmånsvärdet på populära bilmodeller
De angivna siffrorna är förmånsvärden som läggs på lönen, och som de flesta betalar 52% marginalskatt på.
Volkswagen ID.3 Pure
2020:2172 kr/mån
2021: 3964 kr/mån
Skattehöjning: +83%
Volkswagen Golf GTE
2020: 2889 kr/mån
2021: 5049 kr/mån
Skattehöjning: +75%
Renault Zoe
2020: 1 531 kr/mån
2021: 2 959 kr/mån
Skattehöjning: +93 %
Kia Niro Plug-In Hybrid
2020: 1 844 kr/mån
2021: 3 467 kr/mån
Skattehöjning: +88 %
Volkswagen Passat Sportscombi GTE
2020: 2 649 kr/mån
2021: 4 634 kr/mån
Skattehöjning: +75 %
BMW 330e laddhybrid
2020: 3 684 kr/mån
2021: 5 762 kr/mån
Skattehöjning: +56%
Volvo V60 B3 Bensin
2020: 4 150 kr/mån
2021: 5 593 kr/mån
Skattehöjning: +35 %
Volvo V60 Recharge T6 Momentum
2020: 3251 kr/mån
2021: 5459 kr/mån
Skattehöjning: +68%
Volvo XC60 T8 Twin Engine
2020: 4 517 kr/mån
2021: 6 414 kr/mån
Skattehöjning: +42%
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
2020: 4740 kr/mån
2021: 6496 kr/mån
Skattehöjning: +37%
Audi RS6 Avant
2020: 18300 kr/mån
2021: 16187 kr/mån
Skattesänkning: -12%
Mercedes-AMG G63
2020: 25 205 kr/mån
2021: 21403 kr/mån
Skattesänkning: -15%
Källa: Skatteverkets bilförmånsberäkning och Regeringens promemoria om nya förmånsvärden
Så mycket höjs fordonsskatten på vanliga modeller
Bilmodell | Gammal skatt | Ny skatt | Höjning |
Kia Niro Plug-in-Hybrid | 360 | 360 | 0 |
Kia Ceed | 3230 | 4640 | 1410 |
Volkswagen Golf eTSI 150 | 3230 | 4640 | 1410 |
Volkswagen Passat SC 150 | 4799 | 6884 | 2085 |
Volvo V60 B5 AWD | 6511 | 8996 | 2485 |
Volvo XC60 B5 Bensin AWD | 8223 | 11108 | 2885 |
Volvo XC60 B5 Diesel AWD | 9567 | 12177 | 2610 |
Volkswagen Tiguan TSI 190 4motion DSG | 10684 | 14144 | 3460 |
Audi RS6 Avant | 20314 | 26024 | 5710 |
BMW X5 3.0D | 14629 | 18289 | 3660 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter