Scania och ett svenskt åkeri börjar nu testerna unik hybridlastbil med 100 kvadratmeter solceller. Bilen kan ladda in 5000 km räckvidd enbart från solen per år i Sverige. I Spanien blir det 10 000 km.
– Bränslet är i dagsläget en ökande kostnad för åkeriföretagen och allt vi kan bidra med för att sänka denna kostnad kommer att gynna samhället på lång sikt, säger Daniel Sandh, VD på Eksjö Maskin & Truck.
Nu börjar Scania att testa sin nya hybridlastbil med soleceller på släpet på allmän väg i Sverige. Lastbilens 18 meter långa släp är nästan helt täckt av solpaneler, vilket motsvarar ett hus utrustat med lika kraftfulla paneler. Solenergin ger hybridlastbilen en förlängd körräckvidd på upp till 5 000 kilometer årligen i Sverige. I länder som Spanien, med fler soltimmar, kan lastbilen få 10 000 km räckvidd direkt från solenergi.
Den soldrivna lastbilen har utvecklats i ett forskningsprojektparti finansierat av statliga innovationsmyndigheten Vinnova, för att utveckla lastbilar med låg klimatpåverkan tack vare solenergi. Lastbilen är en laddhybrid på 560 hästkrafter.
De tunna, lätta och flexibla solpanelerna har en maximal verkningsgrad på 13,2 kWp (kilowatt topp). De beräknas leverera 8 000 kilowattimmar årligen vid drift i Sverige. Batterierna har en total kapacitet på 300 kWh, med 100 kWh på lastbilen och 200 kWh på släpet. Med de nya batterierna har lastbilen en räckvidd på el på 250 km.
– Scanias syfte är att driva omställningen mot ett hållbart transportsystem. Aldrig tidigare har solpaneler använts för att generera energi till en lastbils drivlina som vi gör i detta samarbete. Denna naturliga energikälla kan avsevärt minska utsläppen inom transportsektorn. Det är fantastiskt att ligga i framkant i utvecklingen av nästa generations lastbilar”, säger Stas Krupenia, chef för forskningskontoret på Scania.
Lastbilen är resultatet av ett tvåårigt forskningssamarbete mellan Skåne, Uppsala universitet, Eksjö Maskin & Lastbil, Midsummer, Ernsts Express och Dalakraft. Solenergin minskar driftkostnaderna och lokala utsläpp avsevärt på grund av lastbilens egenproducerade energi.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter