Saab 9-3 Turbo X var den snabbaste Saaben någonsin när den kom 2008. Modellen var också Saabs första fyrhjulsdrivna någonsin – och en hyllning till den första turbomodellen. Nu säljs en av endast 175 svensksålda bilar av prestandamodellen.
– Chans att förvärva en framtida samlarbil och brutal körmaskin, skriver Bidders Highway.
Saab 9-3 Turbo X visades för första gången på Frankfurts bilsalong hösten 2007. Bilen hade tagits fram för att fira att Saab tillverkat turboladdade motorer i 30 år. Det var också den första Saaben med fyrhjulsdrift. Från början kallades bilen Black Turbo, men innan lansering bytte den namn till Turbo X.
Bilen fanns bara i den flygplansinspirerade färgen Jet Black och helsvart skinninredning. Det tillverkades inte mer än 2000 bilar, varav endast 175 exemplar såldes på den svenska hemmamarknaden.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/06/saab_9-3_turbo_x_12-jpeg.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/06/saab_9-3_turbo_x_110-jpeg.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/06/saab_9-3_turbo_x_9-jpeg.webp)
Att turbojubileet firades med en sexcylindrig motor var måhända märkligt, men Saab 9-3 Turbo X var en mycket potent bil. Den hade en turboladdad V6:a med 280 hästkrafter och ett vridmoment på hela 400 Newtonmeter. Accelerationen var snabba 5,7 sekunder upp till 100 km/h.
Nu säljs ett mycket fint exemplar av den ovanliga prestanda-Saaben i Sverige. Bidders Highway bjuder ut en Turbo X som rullat mindre än 9000 mil på 15 år.
– En mycket eftertraktad och unik modell, nu finns tillfället att köpa vad som tros vara en av de finaste i landet med få mil, riktigt fin historik och i toppskick. SAAB marknaden har tagit en positiv utveckling uppåt och dessa limiterade modeller kommer bara att öka så ta chansen att förvärva en framtida samlarbil och brutal körmaskin!
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/06/saab_9-3_turbo_x_3-jpeg.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/06/saab_9-3_turbo_x_4-jpeg.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/06/saab_9-3_turbo_x_5-jpeg.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/06/saab_9-3_turbo_x_1-jpeg.webp)
Priserna på Turbo X är betydligt högre än på en vanlig 9-3 Turbo XWD. Köparna får bland annat en uange laddtrycksmätarnål inspirerad av Saab 900 Turbo, matt titanfärg på grill, bagageluckelist och runt dimljus och speciella Turbo X-fälgar på 19 tum. De rombformade avgaspiporna sägs också vara speciella för modellen. När bilen startas visas texten “Ready for Take-Off” i instrumentpanelen.
– Förmodligen av de finaste Turbo X i Sverige, Jet Black lacken är i mycket bra skick med endast någon enstaka stenskott och nåt mindre repa/märke under främre frontspoiler (se bilder). Bilen har tagits väl hand om under åren och det finns inga karosskador noterade och totalt sett i toppskick, uppger Bidders Highway.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/06/saab_9-3_turbo_x_6.jpeg)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/06/saab_9-3_turbo_x_7.jpeg)
Fakta SAAB 9-3 TURBO X
Nypris 2008: 364 900 kronor.
Mått, cm: L 464/B 176/H 147. Kombi L 465.
Motor: Turbomatad V6:a på 2,8 liter. 280 hk vid 5 500 v/min. Vridmoment 400 Nm mellan 2 150 och 4 500 v/min.
Kraftöverföring: Automatlåda och fyrhjulsdrift från Haldex.
Prestanda: 0–100 km/tim på 5,6 sekunder. Toppfart 250 km/tim.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2022/02/Maths-Nilsson-author.jpeg)
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter