Första exemplaret av nya svenska superbilen sålt. Förväntningarna är höga på den svenska Cobran.
– Det var roligt att den första bilen hamnade i Sverige och Stockholm, säger Thomas Kümmerling.
HMC Handmade Cars i Vadstena bygger den nya svenska replikaversionen av Cobra. Deras unika Backdraft Roadster HMC Classic är en modern hyllning till en av världshistoriens mest ikoniska bilar. I veckan berättade vi på Carup.se att den första produktionsbilen blivit klar.
– Vi sålde den samtidigt, det var inte riktigt planerat. Men köparen är en mycket seriös och motorintresserad stockholmare, han kändes som rätt person att lämna över bilen till. Det var roligt att den första bilen hamnade i Sverige och Stockholm, säger Thomas Kümmerling.
Nu ska den lilla specialiserade bilfabriken fortsätta med att bygga bilar. Väntetiden för spekulanter kan bli ganska lång. Men för den som verkligen är intresserad och vill ha något är tålamod en viktig dygd.
– Vi är i startgroparna med att bygga både nummer två och tre. Det kommer att bli spännande och roligt. Tillsammans är vi ett bra gäng som älskar att arbeta med detta, säger Thomas Kümmerling.



I Europa har många mindre och exklusiva bilfabriker tvingats stänga ner. Samtidigt är intresset stort från kunder. HMC i Vadstena fyller en viktig funktion.
– Intresset är stort, vi gjorde en marknadsundersökning och det visade sig att ungefär 1000 personer var intresserade av en bil, säger Thomas Kümmerling.
Även om bilarna inte är färdigbyggda kan framtida kunder höra av sig till Thomas Kümmerling och hans hustru Åsa.
– Vi kommer att öppna ett fönster för att lämna in intresseanmälningar under våren. Men vi har ingen press att bygga och sälja bilar. Det ska bli toppskick på alla, säger Thomas Kümmerling.



De som ska köpa en bil av HMC i Vadstena kommer att tas emot som speciella gäster. Bilköpet är mer än en affärsuppgörelse.
– Våra kunder är våra vänner. Vi tar emot dem här i Vadstena och låter de bekanta sig med miljön och fabriken. Det ska vara en upplevelse att köpa bilen, något utöver det vanliga, säger Thomas Kümmerling.
HMC har ingen press att få in kapital. Företaget är solitt, därför finns det ingen stress att prångla ut bilar så fort som möjligt.
– Egentligen hade vi tänkt bygga upp med lagerbilar. Men vi kommer att lyssna på alla som är intresserade, säger Thomas Kümmerling.
Thomas Kümmerlinh har jobbat dygnet runt i många år för detta.
– När jag började med detta så var det inte många som trodde på mig. Det har varit mycket arbete hela vägen fram. Men nu känns det verkligen skönt, en stor lättnad. Vi är på gång att förverkliga vår dröm, avslutar Thomas Kümmerling.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.