Porsche slog världen med häpnad för 50 år sedan. När 911 kom ut som turbomodell var bilen revolutionerande. Men det var inte alla som kunde kontrollera den nya kraften.
Den ursprungliga Porsche 911 kom ut på marknaden redan 1964. Det är märkets största succé genom alla tider. En tidlös sportbil som är älskad över hela världen. Den hade från början en sexcylindrig boxermotor placerad där bak. Modellen blev snabbt populär. Men ganska snart ville många köpare ha något häftigare.
I början av 1970-talet slog sedan Porsche igenom med dunder och brak inom racingvärlden. Man vann Le Mans 24 timmarslopp och efter det började märket fokusera allt mer på att nå ännu större framgångar inom racingvärlden.
Chefsingenjören Hans Mezger tillverkade en 16-cylindrig motor och man arbetade då mycket målmedvetet för att fylla sitt pokalskåp ännu mer. Nyckeln till detta låg i turbomotorn.
Precis som med många andra sporbilsmodeller var det tävlingsframgångar som banade väg för innovationer hos produktionsbilarna.
Under det här arbetet kom Porsches ingenjörer på idéen att lansera sin 911 med en turbo. Det här var helt nytt, turbomotorer hade tidigare mest bara använts på långtradare, båtar och inom racingvärlden.
Att sätta ett sådant kraftpaket i en helt vanlig bil för dödliga människor var ett vågspel. För exakt 50 år sedan kom Porsche med en av de allra första turbobilarna, flera år före Saab. Bilen visades allra första gången på Paris bilsalong i oktober 1974.
Och det lyckades. Det lilla strömlinjeformade kraftpaketet blev en succé, inte minst på den amerikanska marknaden. Men det gav också Porsche 911 det kittlande öknamnet “Widow maker”. Det berodde på att den kraftfulla turbon hade en viss fördröjning. När man la i tvåan och tryckte plattan i botten kom effekten som en tsunami efter någon sekund eller två.
Om man då lägger till att den hade en svansmotor blir det uppenbart att det krävdes mycket mod för att leka med gaspedalen. Kanske ledde myten om den farliga bilen till att öka dess popularitet. Samtidigt var det revolutionerande och banade väg för den övriga bilindustrin. I år firar vi 50 år sedan Porsche släppte den här världsnyheten som för alltid skulle förändra branschen.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.