Elbilarna kördes på motorväg i 112 km/h tills de stannade när batterierna var helt tömda. Flera bilmodeller överträffade sina officiella räckviddssiffror enligt EPA-normen, medan andra svek.
Norska Motor.no testar varje år ett stort antal elbilars räckvidd i vinter- och sommarklimat för att se hur räckvidden står sig mot den officiella WLTP-siffran. Bilarna körs på en varierad vägslinga tills de dör. Amerikanska Consumer Reports har gjort ett liknande test där de körde elbilar tills de stannade – men på motorväg.
De körde 22 elbilar i 112 km/h till batterierna var tömda och bilarna stannade. Testet utfördes i sommartemperatur, vintertid blir räckvidden betydligt kortare. Bilarna jämfördes sedan med deras officiella EPA-siffra, en räckviddsangivelse som är känd för att vara mer realistisk än vår europeiska WLTP. Och det visade sig faktiskt att flera bilar kom längre än den officiella EPA-räckvidden, medan vissa svek.
Vissa testade bilar stannade snabbt efter att bilens dator angett att batteriet hade noll procent, medan andra gick att köra vidare en lång sträcka. BMW iX kom hela 48 km med ”tomt” batteri, och stannade först efter 595 km, 14 procent längre än officiella räckvidden enligt EPA. Den allra längsta räckvidden hade Mercedes EQS 580 4Matic med 611 km, 64 km längre än EPA-räckvidden.
Tesla Model S Long Range kom tvåa i med 589 km, men bilen levde inte upp till sin EPA-räckvidd på 652 km. Även lyxsedanen Lucid Air Touring missade sin räckvidd, men kom ändå 553 km. Den kortaste motorvägsräckvidden uppmättes hos Subaru Solterra och Lexus RZ 450e, de kom 338 respektive 325 km innan batterierna var helt tömda. Båda bilarna delar teknik med Toyota bZ4X, som nyligen prissänkts.
Consumer Reports har krävt att EPA lägger till ett motorvägstest för att ge en officiell räckviddssiffra för motorväg. WLTP-normen i Europa anger varken motorvägsräckvidd eller räckvidd och fler testparametrar vore ett välkommet tillskott även här.
Så långt kom bilarna innan de dog
Räckvidd på | EPA Rating | Skillnad | |
Model | motorväg, km | km | |
Tesla Model S Long Range | 589 | 652 | −9,63% |
Lucid Air Touring | 553 | 618 | −10,42% |
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic | 611 | 547 | 11,76% |
BMW iX xDrive50 | 595 | 521 | 14,20% |
Ford F-150 Lightning Lariat ER | 434 | 515 | −15,63% |
Rivian R1T | 553 | 505 | 9,55% |
Mercedes-Benz EQS SUV 450 4Matic | 505 | 459 | 10,18% |
Kia EV6 AWD | 446 | 441 | 1,09% |
BMW i4 M50 | 512 | 436 | 17,34% |
Ford Mustang Mach-E Premium AWD ER | 481 | 434 | 10,74% |
Hyundai Ioniq 6 SEL AWD | 426 | 434 | −1,85% |
Mercedes-Benz EQE 350 4Matic | 534 | 418 | 27,69% |
Nissan Ariya Platinum+ AWD | 407 | 414 | −1,56% |
Hyundai Ioniq 5 SEL AWD | 430 | 412 | 4,30% |
Kia Niro EV Wind | 385 | 407 | −5,53% |
Mercedes-Benz EQE SUV 350 4Matic | 457 | 407 | 12,25% |
Genesis GV60 Advanced | 404 | 399 | 1,21% |
Audi Q4 50 E-Tron Premium Plus | 364 | 388 | −6,22% |
Volkswagen ID.4 Pro S AWD | 407 | 386 | 5,42% |
Genesis Electrified GV70 Advanced | 354 | 380 | −6,78% |
Subaru Solterra Limited | 338 | 357 | −5,41% |
Lexus RZ 450e Premium | 325 | 354 | −8,18% |
LÄS MER OM ELBILAR OCH RÄCKVIDD
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter