Så långt kom 22 elbilar på motorväg innan de dog

Elbilarna kördes på motorväg i 112 km/h tills de stannade när batterierna var helt tömda. Flera bilmodeller överträffade sina officiella räckviddssiffror enligt EPA-normen, medan andra svek. 

Norska Motor.no testar varje år ett stort antal elbilars räckvidd i vinter- och sommarklimat för att se hur räckvidden står sig mot den officiella WLTP-siffran. Bilarna körs på en varierad vägslinga tills de dör. Amerikanska Consumer Reports har gjort ett liknande test där de körde elbilar tills de stannade – men på motorväg. 

De körde 22 elbilar i 112 km/h till batterierna var tömda och bilarna stannade. Testet utfördes i sommartemperatur, vintertid blir räckvidden betydligt kortare. Bilarna jämfördes sedan med deras officiella EPA-siffra, en räckviddsangivelse som är känd för att vara mer realistisk än vår europeiska WLTP. Och det visade sig faktiskt att flera bilar kom längre än den officiella EPA-räckvidden, medan vissa svek. 

Mercedes EQE kom 505 km på motorväg innan bilen dog.

Vissa testade bilar stannade snabbt efter att bilens dator angett att batteriet hade noll procent, medan andra gick att köra vidare en lång sträcka. BMW iX kom hela 48 km med ”tomt” batteri, och stannade först efter 595 km, 14 procent längre än officiella räckvidden enligt EPA. Den allra längsta räckvidden hade Mercedes EQS 580 4Matic med 611 km, 64 km längre än EPA-räckvidden.

Tesla Model S Long Range kom tvåa i med 589 km, men bilen levde inte upp till sin EPA-räckvidd på 652 km. Även lyxsedanen Lucid Air Touring missade sin räckvidd, men kom ändå 553 km. Den kortaste motorvägsräckvidden uppmättes hos Subaru Solterra och Lexus RZ 450e, de kom 338 respektive 325 km innan batterierna var helt tömda. Båda bilarna delar teknik med Toyota bZ4X, som nyligen prissänkts.

Consumer Reports har krävt att EPA lägger till ett motorvägstest för att ge en officiell räckviddssiffra för motorväg. WLTP-normen i Europa anger varken motorvägsräckvidd eller räckvidd och fler testparametrar vore ett välkommet tillskott även här. 

Så långt kom bilarna innan de dog

Räckvidd påEPA RatingSkillnad
Modelmotorväg, kmkm
Tesla Model S Long Range589652−9,63%
Lucid Air Touring553618−10,42%
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic61154711,76%
BMW iX xDrive5059552114,20%
Ford F-150 Lightning Lariat ER434515−15,63%
Rivian R1T5535059,55%
Mercedes-Benz EQS SUV 450 4Matic50545910,18%
Kia EV6 AWD4464411,09%
BMW i4 M5051243617,34%
Ford Mustang Mach-E Premium AWD ER48143410,74%
Hyundai Ioniq 6 SEL AWD426434−1,85%
Mercedes-Benz EQE 350 4Matic53441827,69%
Nissan Ariya Platinum+ AWD407414−1,56%
Hyundai Ioniq 5 SEL AWD4304124,30%
Kia Niro EV Wind385407−5,53%
Mercedes-Benz EQE SUV 350 4Matic45740712,25%
Genesis GV60 Advanced4043991,21%
Audi Q4 50 E-Tron Premium Plus364388−6,22%
Volkswagen ID.4 Pro S AWD4073865,42%
Genesis Electrified GV70 Advanced354380−6,78%
Subaru Solterra Limited338357−5,41%
Lexus RZ 450e Premium325354−8,18%
Källa: Consumer Reports

LÄS MER OM ELBILAR OCH RÄCKVIDD

MEST LÄSTA

[wpp limit=5 range='last7days' order_by='views' thumbnail_width=120 thumbnail_height=120 stats_date=1 stats_date_format='j F Y, H:i' post_html='
  • {thumb}

    {text_title}


    {date}
  • ']

    Senaste nytt

    Tester