Tesla Cybertruck innehåller flera stora innovationer som kommer att förändra alla nya bilar.
Bilen är först i världen med:
• 48 voltssystem istället för 12 volt som använts sedan 1960-talet.
• Ethernet-anslutningar istället för CAN BUS-kommunikation mellan bilens elektroniska komponenter.
• Steer-by-wire där bilen styrs med elmotorer och elektronik istället för styrstång.
– Cybertruck är vår mest revolutionerande produkt. Jag har ofta sagt att det är lätt att göra prototyper, men för att sätta en bil i produktion behöver du 10 000 personer och två-tre år, säger Elon Musk.
Teslas nya modell Cybertruck kommer troligen inte att lanseras i Europa då bilens design gör att den inte är förenlig med EU-krav för typgodkännande. Men mycket av bilens teknik kommer sannolikt att komma i alla bilar om några år. Tesla har redan förändrat bilvärlden genom en rad innovationer som andra biltillverkare kopierat – och nu är det dags igen.
Under 45 minuter berättar Elon Musk ingående om bilens teknik i en ny video med Sandy Munro som anses vara en guru inom bilars konstruktion och tillverkningsteknik. För första gången utvecklas tankarna om varför Tesla valt att som första tillverkare lansera ett 48 voltsbatteri och 48 voltssystem för all el och elektronik i bilen. (Ej att förväxla med högvoltsbatteriet som är på 800 volt).
– Du kanske är störst i världen just nu. Men jag är förvånad över att du inte är dubbelt så stor, eftersom du gör saker som andra tillverkare och underleverantörer borde göra, men de saktar ner utvecklingen, säger Sandy Munro.
Under 60 år har alla bilar haft 12-voltssystem, men Tesla Cybertruck blir nu den första bilen att helt byta till 48-voltssystem. Det gör bilen både lättare och billigare att tillverka.
– Det är väldigt svårt att ändra busspänningen från 12 till 48 eftersom alla perifera föremål måste anslutas till 48 volt. Det finns 100-tals saker som gränsar till lågspänningsbussen, allt från elektroniken i bilen till fönstermotor och krockkuddar. Hela designkedjan är inställd på 12 volt och har fastnat på denna absurda låga siffra under lång tid. Du vill ha en högre spänning för att minska resistansförlusterna när du minskar strömmen. Uppvärmningen är proportionell mot kvadraten på strömmen så om du kan sänka värmen och nettoeffekten kan du ha tunnare trådar och använda mycket mindre koppar och ledningsnätet väger mindre, säger Elon Musk.
En annan stor förändring som gör att bilen får mycket färg kablar är att Cybertruck byter från CAN BUS-kommunikation till Ethernet för kommunikationen i bilen. Detta gör att dataöverföringshastigheten blir mycket högre. Då försvinner behovet av att ha många kablar direkt mellan olika enheter. Istället kan data kan överföras på samma kabel till olika komponenter i ett nätverk. Teknologin med CAN BUS utvecklades redan 1983 av Bosch och är idag standard i alla bilar. Tesla Cybertruck blir först att gå ifrån det genom att använda Ethernet som idag är standard för den mesta datakommunikationen och har högre bandbredd.
– En av effekterna med att ha hög bandbredd är att du inte behöver ha så många punkt-till-punkt-kablar eftersom du inte är begränsad av datahastigheten. Så det går både till en fyra gånger högre spänning med tunnare ledning och vi behöver färre ledningar eftersom vi har en mycket högre datahastighet. Jag tror ärligt talat att de här sakerna är ganska uppenbara, det är som att ta bilar till 2000-talet för vi har haft Ethernet under lång tid. Det finns ingenting som hindrat bilindustrin från att flytta till högre spänning och högre datahastighet än CAN BUS, så det vi gör är de mest uppenbara förändringarna man borde ha gjort för länge sedan, säger Elon Musk.
Tesla Cybertruck blev också först av alla personbilar i produktion att lansera Steer-by-wire. Det innebär att bilen inte har någon styrstång. Istället fungerar ratten, eller yoken, på samma sätt som i ett jetflygplan. Sensorer känner av hur föraren vrider på ratten och överför sedan signaler till elmotorer som styr hjulen. Toyota och Lexus planerar att lansera teknologin nästa år, men Tesla hann före.
– Det är svårt att förklara varför det är bra, men om du kör bilen är det direkt uppenbart. Det är så här alla moderna jetflygplan är konstruerade. Styryoken skickar ett kommande till datorn. Vi kan justera förstärkningen efter vilken hastighet du kör i. Kör du i lågfart gillar du att en liten rörelse ger stor rörelse i hjulen så att du kan göra en U-sväng med en minimal rörelse av ratten. Men kör du snabbt på motorväg vill du bara att hjulen ska röra sig lite när du flyttar yoken.
Enligt Elon Musk har Tesla ett annat tänkande och tillvägagångssätt jämfört med den resterande bilbranschen. Genom att förstå ingenjörskonst vågar de fatta beslut om stora förändringar som inte bara är baserade på excelkalkyler.
Tesla har också gjort flera förenklingar av tillverkningsprocessen i Cybertruck, förändringar som kan komma att utvecklas ytterligare när företaget snart presenterar sin nya billiga elbil för 25 000 dollar. Elon Musk avslöjar nu att bilen till en början kommer att byggas i Texas och inte i den kommande fabriken i Mexiko. Bilen tycks ligga närmare fram i tiden än vad många anar. Kanske kommer Tesla före Volkswagen, vars ID.2 All når handlarna först 2026.
– Vi jobbar uppenbarligen på ett billigt elfordon som kommer att tillverkas i mycket hög volym, vi är och ganska långt framme i det. Jag granskar produktionslinjens planer för det varje vecka och jag tror att revolutionen inom tillverkningen kommer att få folk att häpna. Det är en nivå av produktionsteknologi som ligger lång före någon bilfabrik på jorden. Den första första produktionslinjen kommer att vara här i Gigafactory Texas. Det skulle ta för lång tid att färdigställa fabriken i Mexiko, säger Elon Musk.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter