Elbilar vs bensindrivna bilar – vilken fyrhjulsdrift är bäst? Kan den elektriska tekniken verkligen slå mekaniken på hala vägar? Här är svaret.
Fyrhjulsdrift handlar om att fördela kraften från motorn till alla fyra hjulen. Förbränningsmotorbilar använder mekaniska delar (differentialer) för att fördela kraften mellan hjulen, medan elbilar använder elmotorer för att styra kraften elektroniskt utan mekaniska delar. Men hur står sig eldriven fyrhjulsdrift mot bensindriven fyrhjulsdrift? På sin Youtube-kanal jämförde carwow.de fyrhjulsdriften på en elbil och en bensinbil för att se hur de står sig mot varandra i olika tester.
De valde två modeller: Audi SQ8 e-tron, en elbil med tre motorer, 503 hästkrafter och Audi RS4, en bensinbil med 450 hästkrafter och mekanisk fyrhjulsdrift. SQ8 e-tron har två elmotorer på bakaxeln som styr bakhjulen direkt, medan RS4 har en mekanisk differential som fördelar kraften till bakhjulen.
Testerna började med en acceleration på torr asfalt. RS4:an var snabbare vid start eftersom SQ8 e-tron är tung och inte kan accelerera lika snabbt. Men SQ8 e-tron drog sedan ifrån snabbt tack vare sitt omedelbara vridmoment från elmotorerna. Nästa test var på en väg med vatten, vilket simulerade hala förhållanden. Här presterade båda bilarna bra, men SQ8 e-tron var även här snabbare till målet. Föraren bakom ratten på elbilen påpekade att bilens tyngd kanske hjälpte till att få bättre grepp.
Sedan hade man gjort en “konstgjord” väg som skulle efterlikna is. I första omgången var RS4 snabbare, tack vare sin mekaniska fyrhjulsdrift och troligtvis även förarens skicklighet. Men när ESC var på i sportläge, där hjulen bromsades när de tappade grepp, var det SQ8 e-tron som vann.
I ett annat mer utmanande test körde bilarna på olika typer av underlag, med två hjul på greppvänlig mark och två på is. Här var det återigen SQ8 e-tron som vann, även om RS4 fick en bättre start. I ett sista test med flera svängar var det återigen SQ8 e-tron som drog ifrån, även om RS4 var snabbare i starten. Mönstret var tydligt när man summerade testerna. Den bensindrivna RS4:an med en lättare vikt var oftast snabbare vid starten men elbilen SQ8 e-tron kom oftast ikapp och körde om.
LÄS MER:
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.