Byggde om Tesla till solbil – så långt går den på sol

Här är ägaren som gjorde om sin Tesla Model Y till en smart solbil. Tack vare nio solpaneler på taket slipper han nu ladda sin Tesla. Taket kan som mest ladda in 120 km körning per dag.
– Om alla elbilar hade solpaneler på taket skulle det sänka energibehovet i alla länder markant, säger ägaren.

Djärva projekt med elbilar som har inbyggda solceller på taket har presenterats flera gånger. Men både nederländska Lightyear och tyska Sono Motors slutade i konkurs. Här är en elbilsägare som löst utmaningen på ett betydligt enklare och smartare sätt. 

En vanlig Tesla Model Y, som är världens mest sålda bil, har byggts om till en solfångare, berättar ägaren på Reddit. Under två år har elbilsägaren byggt om sin Tesla till en solbil. Den första versionen av bilen har nio solceller på totalt 1575 watt och kan ladda ungefär 6 kWh per dag på fem soltimmar. Det räcker redan till drygt tre mil körning. En kommande version kommer att få 4000 watt och ska kunna ladda in upp till 12 mil om dagen. 

Bilen laddas när den är parkerad genom att solcellerna fälls ut, de täcker ungefär en parkeringsplats storlek. När det är dags att köra iväg fälls solcellerna enkelt in på takräcket. Elektrisk utrustning med växelriktare med mera sitter i bagageluckan på Teslan. 
– Sammantaget har det varit ett roligt projekt hittills och jag håller på att designa version två. Version ett är 11 tum hög och är gjord av trä. Version två kommer att vara helt tillverkad av kolfiber och kommer att vara 6 tum hög.

Planen är också att kommersialisera solpanelerna via det egna företaget Dart Solar. Mannen har sökt patent och beräknar att ett tak med solpaneler som laddar upp till 12 mil om dagen kan kosta omkring 40 000 kronor och får en kort avbetalningstid.  
– Om alla elbilar hade solpaneler på taket skulle det sänka energibehovet i alla länder markant. En stor batteribank i en elbil är den ideala powerbanken vid katastrofsituationer, uppger solbilsägaren.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester