Rear ut elbilar med förlust – dumpar privatleasing

Nu börjar chockbilliga erbjudanden på privatleasing av elbilar dyka upp igen. Inför nyår går Volkswagens elbil ID.3 Pure att privatleasa för några tusenlappar. Enbart värdeminskningen kostar mer om du köper bilen – så för Volkswagen måste det vara en förlustaffär. 

Flera experter förutspår att biltillverkarna måste sänka sina priser kraftigt på elbilar inför 2025. Under det nya året måste biltillverkarna nästan fördubbla sin andel elbilar för att inte få höga klimatböter från EU. En av tillverkarna som berörs är Volkswagen. De jobbar intensivt för att få fram sin nya billiga elbil ID.2 All som ska kosta strax under 300 000 kronor. Men redan nu inför nyår säljer de ut sin elbil ID.3 Pure i en otroligt billig privatleasingkampanj.  

Volkswagen-handlare i Sverige erbjuder ett av de absolut lägsta privatleasingpriserna som går att hitta. Just nu kan du privatleasa elbilen ID.3 Pure för 3127 kronor i månaden utan kontantinsats. För den som lägger en kontantinsats på 30 000 kronor är månadskostnaden 2199 kronor. Dessutom ingår serviceavtal i priset. Du får däremot bara köra 1000 mil, för den som vill köra 1500 mil tillkommer 243 kronor i månaden. Även den större elbilen ID.4 går att privaleasa till ett väldigt lågt kampanjpris. Den kostar 4590 kronor i månaden. Det gör ID.4 till den just nu billigaste större elbilen att privatleasa. 

Även elbilen Volkswagen ID.4 har sänkts till 4590 kronor per månad, ett pris som sannolikt blir lägre än värdeminskningen.

För de allra flesta kommer det att bli billigare att privatleasa bilen jämfört med att köpa den med ett billån. ID.3 Pure Edition har ett nybilspris på 399 900 kronor. Enbart värdeminskningen för en privat köpare torde ligga på över 4000 kronor i månaden. En ID.4 Pure kostar från 499 500 kronor och värdeminskningen kostar sannolikt långt över 5000 kronor i månaden. 

Så för Volkswagen är kampanjen sannolikt en förlust, men det skulle troligen vara ännu dyrare att inte sälja bilarna alls. Bilindustrin har varnat för att biltillverkare måste sälja sina elbilar med förlust, och här ser vi sannolikt ett exempel på det. Många experter förutspår att fler liknande erbjudanden på elbilar kommer under 2025.
LÄS MER: