Nu visar Audi upp nya faceliftade versionen av storsäljande suv:en Q5.
Bilen får vässad design och digitala bakljus med OLED-teknik.
Bakljusen signalerar till bilister bakom som ligger för nära.
Audis designers har vässat till Audi Q5 genom en rad detaljer. Den oktagonformade grillen är mer integrerad och upplevs som bredare än tidigare. Luftintagen har vuxit i höjd och den övre delen av LED-strålkastarna har en ny dagsljussignatur. Från sidan ger Audi Q5 ett lättare intryck tack vare de nydesignade trösklarna. På bakpartiet syns en ny dekorlist mellan bakljusen och en ny diffusor. Sverigestandarden Proline Advanced har kromade vertikala ribbor i grillen och underredesskydd i silver medan S line känns igen genom bikakemönster i grillen och kromlist som ramar in den bakre diffusorn. Två helt nya färger, distriktgrön och ultrablå, är valbara bland de 12 lackeringarna. Som tillval erbjuds även svart optikpaket.
Nya Audi Q5 erbjuds för första gången med nästa generations OLED-teknik som tillval. OLED står för extremt effektiva organiska ljusemitterande dioder som skapar en homogen ljusyta. Tack vare OLED-tekniken kan man nu skapa olika ljusdesign från samma hårdvara. Kunderna kan därför välja mellan tre olika bakljussignaturer vid beställningen, där varje signatur har sin egen design för ”coming/leaving home”. Om föraren väljer att köra i “dynamic”-läget i Audi drive select visas det också i ljussignaturen.
OLED-bakljusen har även en säkerhetsfunktion och kan varna och signalera till bakomvarande trafik som kommer för nära. Om en bil närmar sig en stillastående Audi Q5 inom två meter så aktiveras alla OLED-ljusen. När Q5:an sedan börjar röra på sig återgår de till ordinarie signatur. I OLED-bakljusen ingår även dynamiska blinkers. Audi Q5 är nu standardutrustad med LED-strålkastare med matrix LED som tillval. Det intelligenta, adaptiva helljuset ger ökad säkerhet och bekvämlighet utan att blända andra vägtrafikanter.
Med sina 4,68 meter är uppdaterade Audi Q5 19 millimeter längre – framförallt p.g.a. de större stötfångarna. Bredden (utan speglar) på 1,89 meter och höjden på 1,66 meter är oförändrad. Det långa axelavståndet på 2,82 meter ger gott om innerutrymme. Med tillvalet baksäte plus kan hela baksätet skjutas framåt och ryggstödens vinkel justeras så att bagageutrymmet rymmer från 520 till 1,520 liter. Tack vare den intelligenta materialmixen har Q5 en av de lättaste karosserna i segmentet och med en cw-värde på 0.30 är aerodynamiken och bland de bästa i klassen.
I uppdaterade Audi Q5 sker kommunikationen betydligt snabbare än i föregångaren tack vare den tredje generationen av den modulära infotainment-plattformen (MIB 3) som har tio gånger större datorkraft jämfört med föregångaren MIB 2. Det ordinarie förarinformationssystemet är placerat direkt i förarens siktfält. Med tillvalet Audi virtual cockpit plus får föraren en högupplöst 12.3-tums digital skärm med tre olika grafiska layouter. De flesta funktioner som behövs under färd hanteras enkelt och säkert via multifunktionsratten. Som tillval erbjuds även head-up display.
Som komplement finns även en ny 10.1-tums fristående MMI touch-skärm med akustisk feedback som standard. Den digitala pekskärmen ersätter touchvredet på mittkonsolen, som istället omvandlats till förvaringsutrymme. Menystrukturen har få hierarkier och är väldigt enkel att använda, även med hjälp av fritextsökning. Föraren kan välja mellan att skriva in bokstäver manuellt eller via röststyrning som utökas med innehåll från molnet om bilen är utrustad med MMI navigation plus med Audi connect navigation & infotainment.
Inledningsvis erbjuds Audi Q5 med tvåliters fyrcylindriga dieseln 40 TDI som nu har 204 hk och 400 Nm i vridmoment. Vevhuset i aluminium väger ca 20 kg mindre än föregångaren och vevaxeln är ca 2,5 kg lättare. Även mildhybridsystemet bidrar till den låga bränsleförbrukningen. En remstartgenerator återvinner bromsenergi som lagras i ett litiumjonbatteri via 12-volts systemet. Tack vare mildhybridsystemet kan Audi Q5 frirulla med motorn avstängd och start-stop-systemet aktiveras redan från 22 km/h. Totalt ger det en bränslebesparing motsvarande ca 0,3 liter per 100 kilometer. Audi Q5 40 TDI Proline Advanced har en bränsleförbrukning från 6,3 liter/100 km vid blandad körning och CO2-utsläpp på 165 g/km enligt WLTP. 0-100 går på 7.6 sekunder och toppfarten är begränsad till 222 km/h.
Uppdaterade Audi Q5 kommer med ett omfattande utbud av assistanssystem. Audi pre sense city är standard och hjälper till att undvika eller lindra konsekvenserna av kollisioner med framförvarande trafikanter. Som tillval erbjuds även turn assist (vid vänstersväng), undanmanöverassistent och exit warning som bidrar till ökad säkerhet vid urstigning. Den adaptiva förarassistenten avlastar föraren vid acceleration, inbromsning och filhållning under långa perioder medan den prediktiva effektivitetsassistenten hjälper till att planera körningen för att sänka bränsleförbrukningen.
Audi Q5 tillverkas i San José Chiapa i Mexico och kommer att introduceras hos de svenska Audi-handlarna under senhösten 2020. Säljstarten sker redan denna vecka för 40 TDI medan laddhybriden 40 TFSI e har en senare säljstart.
Maths Nilsson är grundare av Carup.