Den första hybridversionen av Porsche 911 är klar för debut. Bilen är hela 8,7 sekunder snabbare än dagens motsvarande Porschemodell.
– Vi har mer grepp, betydligt mer kraft, och den spontana responsen från prestandahybriden är en stor fördel, säger Jörg Bergmeister som satt bakom ratten.
Porsche 911 är en av bilvärldens sista modeller som hållit sig undan från elektrifiering. Men nu är det dags. Den första 911:an med hybriddrift är startklar och visas upp den 28 maj. Bilen lovar att bli betydligt snabbare än de flesta av dagens icke-hybridiserade 911:or. Porsche har testat bilen med sedvanlig noggrannhet under 500 000 mil.
– För första gången i vår ikons 61-åriga historia installerar vi ett hybriddrivsystem i en väggående 911. Denna innovativa prestandahybrid gör 911:an ännu mer dynamisk. Vi lämnade inget åt slumpen under utvecklingen och testade den nya 911:an under alla möjliga förhållanden över hela världen. Från isande kyla till stekande hetta, som fallet var under slutskedet av testerna i Dubai, säger Frank Moser, Vice President Model Line 911 och 718.
– Oavsett om det är vid en hög drivlinabelastning i de krävande förhållandena för bergspass eller i stopp-och-kör-trafiken i en stadsmiljö, har den nya 911 klarat även de svåraste utmaningarna med övertygelse. Allt som allt har våra ingenjörer och testförare klockat upp mer än fem miljoner kilometers utvecklingskörning, säger Frank Moser, Vice President Model Line 911 och 718.
Resultatet är en bil som klarar Nürburgring Nordschleife 8,7 sekunder snabbare än motsvarande version av föregångaren, sannolikt Carrera S. Bilen tog sig runt Ringen på 7:16.934 minuter med Jörg Bergmeister bakom ratten.
– Den nya 911:an har blivit betydligt snabbare på banan. Vi har mer grepp, betydligt mer kraft, och den spontana responsen från prestandahybriden är en stor fördel, säger Bergmeister.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter