Polisens ilska mot bakljus i dimma: ”Skärpning!”

Trafikpolis skapade lavin på Facebook. Uppmaningen om skärpning när bilister kör i dimma utan tända bakljus blev en viral raket.
– Efter ett tag gick jag in för att kolla inlägget och var på väg att svimma, säger Joakim Abrahamsson.

För en vecka sedan var trafikpolisen i skånska Helsingborg vid motorvägen för att kontrollera trafiken. Det var en dimmig dag. En mäktig tjocka kom från sundet och Kattegatt så att bilarna knappt syntes på vägen. Alla poliserna blev förtörnad över att så många bilar körde med släckta bakljus.
– Enormt många trafikanter körde med felaktig belysning i dimman. Vi kunde nog ha varit 200 poliser på plats men hade ändå inte kunnat hantera alla. Så jag tänkte helt enkelt: nu får det vara nog, säger Joakim Abrahamsson. 

När han kom in till stationen skrev Joakim ett inlägg på polisens Facebook. Han ville informera alla ute i trafiken att när det är dimma, då måste man ha halvljus tända där fram och positionsljus där bak. Här är inlägget:
SKÄRPNING!
Nu är det dags för er bilister att skärpa till er!
Vid dagsljus men dimma och/eller nederbörd så SKA halvljus fram och positionsljus bak vara tända!
Många bilar idag har så kallat auto-läge på belysning som automatiskt tänder korrekt belysning vid mörker. Men denna automatik är i de allra flesta fallen alldeles för okänslig. Den reagerar inte på dimma eller nederbörd utan den ”tror” att det är dagsljus. Med resultatet att förare kör runt nersläckta bak och endast DRL(day running light) fram.
DRL och släckt bak är INTE tillåtet vid försämrade siktförhållanden såsom nederbörd och/eller dimma. Det är böter på detta men vi har inte möjlighet att rapportera eller förklara för alla bilister som kör runt på detta sätt.
Där måste finnas någon form av egenansvar så skärpning!

Många bilister missar att bilen kan köra med släckta bakljus utan att tänka på det.

Han hade inte väntat sig att få något stort gensvar.
– Ambitionen var att informera alla förare vad som gäller med belysning i dimma innan man sätter sig bakom ratten. Sociala medier är ju ett suveränt sätt att få ut information snabbt så jag postade ett inlägg som var väldigt rakt och tydligt. Sedan tänkte jag inte mer på det. 

Joakim berättar att han brukar informera allmänheten genom polisens sociala medier. Han brukar också chatta med många av deras trogna följare. 
– Efter ett tag gick jag in och kollade till inlägget och höll på att svimma. Jag hade ju ingen aning att jag hade startat en sådan viral lavin i våra sociala medier. Det var verkligen en stor överraskning, säger Joakim Abrahamsson. 

På bara några timmar hade hans inlägg lästs av 4 miljoner personer, det hade två tusen kommentarer och 3500 visningar. Nu har det fått 18 000 likes.
– Men jag tror väl det är så att många trafikanter idag stör sig på något vid varje körning, något felbeteende som andra trafikanter har. Så denna dag när det var dimmigt så slog jag huvudet på spiken och fick ett sådant enormt engagemang. Det är nog min förklaring. 

Nu hoppas Joakim Abrahamsson och hans kolleger på bot och bättring. Allmänheten måste bli medveten om vad som gäller vid nederbörd och dimma. 
– Jag kommer fortsätta ta upp saker givetvis i våra sociala medier även om våra resurser inom Trafikpolisen är starkt begränsade. Men jag tror säkert att det var fler trafikanter som tänker kring belysningen efter mitt inlägg och då är ju syftet uppnått. Det går alltså inte bara att lita på fordonets automatik utan man måste tänka till själv också.

Det här gäller för fordonsbelysning: 

Framåt: Får fordon bara visa vitt eller gult ljus. 
Bakåt: Ska fordon ha rött ljus, vitt får bara användas vid backning.
Vid dålig sikt: Ska alltid halvljus vara tänt framåt och bakåt, samt positionsljus baktill. 

LÄS MER: