Polestar har nu kommit med en preliminär och ofullständig årsrapport fyra månader för sent. Bolaget åker på en jättesmäll på 4,8 miljarder kronor i nedskrivningar av tillgångar och övervärderat lager av bilar. Den totala rörelseförlusten för 2023 landar på 15 miljarder kronor, före räntekostnader.
Polestar har hotats av Nasdaq med att bli utkastade på grund av att de försenat sitt årsbokslut flera gånger. Bolaget hade lovat att de skulle komma med rapporten i slutet av juni, och lyckades idag få fram ett preliminärt och ofullständigt bokslut, som dock inte innehåller alla siffror.
Rapporten innehöll en stor negativ överraskning och Polestar tvingas göra en extra nedskrivning på 4,8 miljarder kronor och den totala förlusten för förra året landar på 15 miljarder kronor. Nedskrivningen innehåller flera delar.
Det handlar dels om utvecklingskostnader av Polestar 2 som bokförts som tillgångar som nu måste skrivas ner med 2,5 miljarder kronor. Det är också olika leasingavtal som varit för högt värderade och orsakar en smäll på 500 miljoner. Dessutom måste lagret av bilar skrivas ner med 1,3 miljarder kronor.
Det gör att den totala rörelseförlusten landar på 15 miljarder kronor, och detta är innan de finansiella kostnaderna räknats in. Företaget brände 24,3 miljarder kronor i likvida medel under 2023 och hade knappt åtta miljarder kronor i kassan vid årets slut. Genom nya lån från Volvo Cars, Geely och banker kunde företaget ändå hålla sig flytande under förra året.
Men ännu har inte Polestar lämnat de officiella rapporterna till SEC som Nasdaq kräver. Polestar meddelar att de kommer att justera föregående års bokslut med upp till fem procent på grund av redovisningsfel. Bolaget hoppas kunna komma med rapport för första kvartalet i nästa vecka.
– Med de preliminära resultaten för 2023 som nu publicerats slutför Polestar och dess revisorer processen, och vi förväntar oss nu att lämna in vår årsrapport på Form 20-F under de kommande veckorna, säger Polestars CFO Per Ansgar.
Enligt Volvo Cars kommer Polestars förlust bara få marginell påverkan för dem, på grund av förändringen i deras ägarandel som de delat ut till Volvos aktieägare. Polestars nedskrivning på 4,8 miljarder kronor var dock okänd för Volvo när de rapporterade sitt resultat för 2023.
– På grund av tidpunkten för Polestars räkenskapsrapport 2023 var nedskrivningskostnaderna inte kända för Volvo Cars vid den tidpunkt då Volvo Cars 2023 helårsresultat rapporterades, uppger Volvo Cars.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter