Polestar hånar Elon Musk och Volkswagen i Super Bowl-reklam

Här är Polestars första Super Bowl-reklam någonsin. Svenskkinesiska elbilsmärket hånar både Volkswagen och Elon Musk. De lovar att varken erövra mars eller komma med någon dieselgate. 

Att ett bilmärke som sålde endast 29 000 bilar köper annonsutrymme under Super Bowl måste ses som något unikt. Men Polestar har stora planer och ska tiodubbla sin försäljning till 290 000 bilar på tre år. Dessutom ska bolaget in på Nasdaqbörsen senare i år. 

Polestar är väldigt kaxiga och hånar flera andra bilmärken med sin reklamfilm under nattens Super Bowl, Volkswagen och Elon Musk får de tydligaste kängorna. Polestar lovar i reklamens inledningen att deras elbil inte ska vara någon kompromiss, och att de inte ska erövra mars, ha smutsiga hemligheter eller komma med någon dieselgate. Om det är sant kan ju diskuteras, Polestar 2 är just en kompromiss eftersom den från början är konstruerad som en bensinbil av Volvo, men byggdes om till elbil. Elon Musk svarade senare på Twitter med en skrattande emoji.

– Super Bowl är en ikonisk händelse och jag är exalterad över att föra ut Polestars budskap till en så bred publik. Vi är ett ungt och ambitiöst varumärke. Vi tror på “inga kompromisser”, för vårt formspråk, våra hållbarhetsarbete och våra bilars prestanda, och vi ville dela den filosofin med denna annons. Det här är den perfekta platsen för att ytterligare öka medvetenheten om vårt varumärke i USA och utanför, säger Polestars vd Thomas Ingenlath.

Inom de närmaste månaderna förväntas Polestar gå in på börsen via ett så kallat SPAC-förfarande. Värdet är planerat att bli 190 miljarder kronor. Volvo äger hälften av aktierna, även skådespelaren Leonardo DiCaprio är en liten delägare. 

Hur Super Bowl slutade? Nattens final blev dramatisk, men till slut slog LA Rams Cincinnati Bengals med 23–20 i Los Angeles.