Polestar blöder – lånar 5 miljarder från Volvo och Geely

Polestar gör en förlust på 2,8 miljarder det senaste kvartalet. Nu lånar Volvo Cars och Geely Sweden ut ytterligare fem miljarder kronor till bolaget. Men det räcker inte – Polestar kommer att behöva ytterligare 14 miljarder kronor för att bli lönsamma till 2025. 
–  Marginal framför volym är vår väg framåt, med stöd av ett fantastiskt modellutbud i form av fyra exklusiva prestandabilar, säger vd Thomas Ingenlath.

Polestar kom in med sin kvartalsrapport på onsdagskvällen. Bolaget förlorade 2,8 miljarder kronor under det tredje kvartalet. Bruttomarginalen blev positiv, men med mycket knapp marginal. För helåret är marginalprognosen halverad till 2 procent. Nu drar Polestar ner sina försäljningsmål och inför ett program för att försöka nå lönsamhet till 2025. 

– Genom att ha tagit nödvändiga steg för att omarbeta vår affärsplan, minskar vi kostnaderna och förbättrar effektiviteten för att skapa ett mer motståndskraftigt och lönsamt Polestar – och minskar samtidigt vårt finansieringsbehov, säger vd Thomas Ingenlath. 

Trots lanseringen av Polestar 4 nästa år kommer företaget behöva ytterligare 14 miljarder kronor för att klara sig.

Försäljningsmålet för 2023 har sänkts flera gånger till 60 000-70 000 bilar. Nu meddelar Polestar att de siktar på 60 000 bilar. För några månader bekräftade vd Thomas Ingenlath att målet för 2025 fortfarande var 290 000 bilar, det sänks nu till 155 000 – 165 000 bilar. 

Huvudägarna Volvo Cars och Geely Sweden har utökat sina lån till Polestar med 5 miljarder kronor, Volvo står för 2,2 miljarder. Volvo Cars förlänger samtidigt alla sina lån till Polestar fram till 2027, totalt handlar det om skulder på omkring 20 miljarder kronor. Volvo och Geely har dessutom ställt ut säkerheter för Polestars banklån, så kallade Comfort Letters.

Pengarna kommer dock inte att räcka. Polestar uppger i en ny plan att de behöver ytterligare 14 miljarder kronor i extern finansiering för att nå lönsamhet år 2025. Varifrån pengarna ska komma är ännu inte klart.
–  Att nå brytpunkten för ett positivt kassaflöde redan 2025 kommer att visa styrkan i vår affärsmodell. Marginal framför volym är vår väg framåt, med stöd av ett fantastiskt modellutbud i form av fyra exklusiva prestandabilar, säger vd Thomas Ingenlath.
LÄS MER: