Oväntade upptäckten – detta knäckte VW-motorn

Bilexperten Paul plockar isär en slamrande och hackande Golf R-motor. En grundlig motorobuktion avslöjar det oväntade felet.
Nu ska vi ta reda på ifall vi kan laga den här motorn, säger Paul. 

Paul från Youtubekanalen “Deutsche Auto Parts” köpte en MK7 Golf R med TSI-turbo som körts hela 39 500 mil. Men när de försökte starta bilen lät motorn konstig, vilket gjorde att Paul blev misstänksam att något var allvarligt fel. Han öppnade sedan oljetråget och hittade då metallrester i oljan. Därför bestämde han sig för att plocka isär motorn för att reda ut vad som var felet med den och ifall det skulle gå att reparera felet. 

Han tar en titt på motorns kedjor som han tycker ser okej ut. På det stora hela tycker Paul att mycket fortfarande verkar okej, särskilt med tanke på miltalet.
Även om den är ful på utsidan är insidan fortfarande vacker, säger han. 

Han tar sedan loss oljefiltret och ser genast allvarliga problem.
Wow, ni ser glittret där. Det är delar av motorn, säger Paul. 

När Paul ska ta loss turbon möttes han av lite motstånd, men lyckas få loss den efter ett tag. Han tar sedan loss topplocket, men tycker inget där under ser skadat ut. Sakerna är rejält använa och har körts 39 500 mil, men inget ser felaktigt ut, än så länge enligt Paul.
Insidan av den här motorn är verkligen otrolig, säger han. 

När han sedan tar en titt på cylindrarna upptäcker han vad som förmodligen hänt med motorn. En av ventilerna är bränd av en oväntad orsak. Det har i sin tur orsakat skador på lager i motorn.
Eftersom det är metaller i botten av motorn, är det stor chans att ett av de brända gängorna för tändstiftet som skadade resten av motorn, säger Paul. 

Han jämför sedan cylinderkolvarna med varandra och ser då tydligt att det han misstänkte tidigare måste varit skurken. Han sammanfattar sedan sin undersökning såhär.
Det vi kan ta med oss efter det här är att ifall du har ett problem se till att undersöka det grundligt innan det är försent, säger Paul.
LÄS MER: