Mindre bilar har dåligt skydd för baksätespassagerarna, visar ett nytt krocktest. Amerikanska IIHS frontalkrockade fem modeller som samtliga fick betyget ”dålig” för baksätet. Subaru XV klassas även som dålig totalt sett.
– I alla små bilar åkte höftbältet upp på buken och ökade risken för inre skador, säger IIHS-chefen David Harkey.
Nya bilar blir att säkrare och så gott som alla bilar får fem stjärnor i EuroNcap, vilket gör det svårt att veta vilken bil som är bästa valet. Amerikanska IIHS har förändrat sitt krocktest för att verkligen sätta bilarna på prov. Nu frontalkrockas bilarna med liten överlappning, vilket ställer bilarna på hårdare prov. I baksätet sattes en docka som har samma storlek som ett 12-årigt barn eller en liten kvinna.
Krocktestet avslöjar att samtliga fem mindre bilmodeller som testats i det nya krockmomentet får betyget ”dåligt” för säkerheten i baksätet.
– Dessa resultat belyser en av de viktigaste anledningarna till att vi uppdaterade vårt måttligt överlappande frontkrocktest. I alla små bilar vi testade, ”ubåtade” den bakre dummyn under säkerhetsbältet, vilket fick höftbältet att åka upp på buken och ökade risken för inre skador, säger IIHS-president David Harkey.
Ingen av de fem mindre bilarna som krockades i testet fick ett bra totalbetyg. Honda Civic Sedan och Toyota Corolla Sedan blev godkända, medan Subaru XV/Crosstrek, Kia Forte och Nissan Sentra blev underkända totalt sett. Kia Forte och Nissan Sentra säljs inte i Sverige. Subaru
Faran som uppstod i testet var att krockdockan i baksätet gled under höftbältet vilket gjorde att det blir så högt tryck på bålen att de inre organen kan skadas. Detta hände i samtliga fem testade bilar. I de tre bilarna som klassas som dåliga totalt fanns det också en förhöjd risk för huvud-, nacke- eller bröstskador i baksätet. Alla fem bilarna gav bra skydd i framsätet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter