Nya supertekniken som ska få Volvo att lyfta

Nu avslöjar Volvos teknikchef Anders Bell mer om utvecklingen av tekniken i märkets kommande elbilar. Nya Volvo EX60 ska få Volvo Cars att lyfta genom att vara 15-20 procent billigare att tillverka jämfört med dagens bilar.
– Det är enkelt att tillverka bra bilar. Att göra fantastiska bilar med stora marginaler, det är verkligen svårt, säger Anders Bell när Volvo Cars kvartalsrapport släpptes. 

Volvo Cars kvartalsrapport för slutet av 2024 fick aktien att krascha till den lägsta nivån någonsin i veckan. Ledningens pessimistiska ord om 2025 skickade ner kursen med 11 procent till ett nytt bottenrekord. Att Volvo gjorde rekordvinst 2024 och har fem nya modeller på väg ut i år övertygade inte alls analytikerna. Dystra profetior om 2025 lade en våt filt över aktiekursen. 

Men eventuellt stundar bättre tider. Kanske är förloraraktien morgondagens vinnare. Under vinstsamtalet berättade Volvo mer om sin kanske viktigaste modell och den nya datatekniken i elbilarna. Nya Volvo EX60 blir den elektriska motsvarigheten till kassakon XC60 som är Volvos bästsäljande modell. Det första exemplaret har redan tillverkats och börjat provköras. Om något år ska den premiärvisas. 

Volvos kommande modeller bygger på en ny arkitektur med pressgjutning av aluminium.

Den nya bilen kommer att dela mjukvara med dagens Volvo EX90 och den kommande ES90. Men Volvo skrotar SPA2-arkitekturen efter bara två modeller och bygger den nya bilen på en helt ny SPA3-arkitektur. Därefter ska alla nya Volvomodeller ska bygga på samma konstruktion, idag finns flera olika plattformar som bilarna byggs på, vilket drar onödiga kostnader. 

– SPA2 var bara menat att göra ett fåtal flaggskeppsprodukter.  Nu när vi lanserar SPA3, är den designad från grunden för att skala över hela bandbredden av Volvo Cars-produkter. Detta är ett stort steg när det gäller tillverkningseffektivitet, kostnadseffektivitet och att göra riktigt bra produkter, säger Volvos teknikchef Anders Bell under analytikermötet efter kvartalsrapporten som släpptes i torsdags. 

Hjärtat i bilarna är processorer från Nvidia som sitter i Volvos centraldatorer. Bild: Nvidia

Enligt Volvo ska den nya konstruktionen göra att bilarna blir 15-20 procent billigare att tillverka. Besparingarna sker bland annat genom att den nya plattformen är helt anpassad för elbilar, vilket gjort att mycket kunnat skalas bort. Volvo ska också använda sig av pressgjutning av aluminium i bottenplattan. Tidigare har de berättat om att de ska tillverka stolarna själva. Dessutom gör den nya tekniken med core computing att bilarna får färre databoxar. De har istället centraldatorer från Nvidia.

– Det är enkelt att tillverka bra bilar. Att göra fantastiska bilar med stora marginaler, det är verkligen svårt, eller hur? Vad vi har gjort i SPA3 är att ha ett supertydligt uppdrag om vad vi vill skapa. Så vi skapar hela bandbredden för framtida Volvo Cars elbilar. Fördelen är att det vi har skapat i SPA3, det är 100 procent elbil och 100 procent Volvobilar. Så vi har kunnat ta bort alla gamla begränsningar för förbränningsmotorn, säger Anders Bell. 

Den så kallade SPA2-plattformen som används i Volvo EX90 skrotas efter bara två bilmodeller. Kommande modeller får istället en helt flexibel och elektrisk arkitektur som ska göra bilarna billigare att tillverka. Foto: Volvo Cars

Precis som SPA2-plattformen som används av Volvo EX90 och den nya ES90 kommer Volvo att använda sig av så kallad core computing. Det gör att de kan ta bort många elektronikboxar som sitter runt om i bilen. Istället styrs allt från ett par större Nvidia-datorer, på samma sätt som i Tesla. Nu kommer Volvo slippa att börja om från noll för att utveckla mjukvaran. Det mesta från mjukvaran i EX90 kan användas i EX60 och kommande elbilar.  Volvo kallar det ”teknikstack”. Volvo vill omdefiniera sig och gå från att vara biltillverkare till att även vara ett mjukvaruföretag. Utvecklingen av EX90 har varit en gropig resa för Volvo, men ansträngningarna ska komma nya bilar till del. 

– Den stora förändringen för oss är verkligen att inte bara vara ett bilföretag, utan att bli ett mjukvaruföretag, förmodligen ett av Skandinaviens största mjukvaruföretag, vid denna tidpunkt. Som ett teknikföretag måste vi ha en teknikstack. Nivån på investeringsansträngning vi lägger ner på programvara betyder att vi måste ha en. Det är en naturlig slutsats. Och detta förändrar allt för oss. Så SPA2, SPA3-bilar, EX90, ES90, Polestar 3, kommande EX60 är i princip alla byggda från samma mjukvarugrund som vi kommer att fortsätta utvecklas över tiden och förfina. Och det fina med detta är att denna utveckling är ackumulerande. Så varje del av arbetet vi gör, varje funktion vi utvecklar, varje bugg vi fixar är gjort, säger Anders Bell. 

Om Volvo lyckas fullt ut med sin mjukvara och core computing kan de få ett försprång på andra traditionella biltillverkare. Många har haft problem med sin utveckling av mjukdefinierade bilar. Volkswagen-koncernen har haft enorma utmaningar att få fram en liknande lösning, trots 6000 anställda mjukvaruutvecklare i Cariad. Nu satsar VW 5,8 miljarder dollar i elbilstillverkaren Rivian, till stor del för att försöka lösa sina mjukvaruproblem. Volvo hävdar att de leder utvecklingen bland traditionella bilmärken nu. 

– Vi har gjort jobbet för alla bilar framöver. Så det kommer bara att fortsätta växa i kapacitet och tillföra mer värde till både kunder och företaget. Vi är supernöjda nu när vi får ut EX90 som beviset. I slutet av dagen, det enda som betyder något är bilar på vägen, det är också ett bevis för resten av världen av framsteg eftersom allt annat är bara prat. Men nu har vi ett brett utbud av bilar som kommer ut på denna tekniska plattform, säger Anders Bell. 

Enligt teknikchefen Anders Bell är Volvo Cars nu Skandinaviens största mjukvaruföretag. Foto: Volvo Cars

Om Volvo Cars lyckas tillverka sina bilar till 15-20 procent lägre kostnad kanske den hårt pressade aktien kommer att omvärderas. Idag har de en bruttomarginal på 17 procent, vilket ligger strax över Teslas nivå. Volvo Cars värdering är dock 45 gånger lägre än Teslas, räknat på P/E-tal. 

– På materialkostnadssidan ser vi, beroende på vad du jämför med, 15 procent till 20 procent kostnadsreduktion på SPA3 relativt SPA2- och CMA-bilar på elbilar och stänger en stor del av gapet till förbränningsbilar, säger Anders Bell. 

Hittills har dock Volvo haft en hel del utmaningar med utvecklingen. Nya Volvo EX90 och syskonbilen Polestar 3 har brottats med buggar. Volvo åtgärdar många av dem med en ny stor uppdatering som släpptes i dagarna. Bland annat ska inte bilen sätta på vindrutetorkarna när föraren öppnar dörren, något som gett många förare snö i ansiktet. Volvo tänker dock inte uppdatera bilarna en gång i månaden som vissa tillverkare gör. 

– Det är ingen bra idé om jag ska vara helt ärlig. Det är för ofta, eller hur?Vi siktar på att landa i ett stabilt tillstånd av fyra släpp per år, fyra planerade släpp per år. Och naturligtvis kommer vi att ha möjligheten att göra hotfixar emellan. Men fler släpp skulle vara ett slags tecken på misslyckande, antar jag, eftersom folk inte vill uppdatera sina telefoner eller bilar varje vecka. Det är lite jobbigt. Vi kan, men vi väljer att inte göra det. Vi vill hitta ett stabilt tillstånd, meningsfulla uppgraderingar. Kunder vet ungefär vad som kommer och kan förvänta sig spännande nyheter varje gång det kommer en release, inte bara allmänna buggfixar, säger Bell. 
LÄS MER: