Amerikanska ingenjörer har tagit fram en ny vätgasmotor som slår nytt rekord i verkningsgrad. H2 Starfire-motorn som den kallas har lyckats uppnå en effektivitet på 60 procent. Förbränningen sker utan kolvar i den unika motorn som ser ut som en åtta.
I dag har de allra mest avancerade förbränningsmotorerna en maximal verkningsgrad på 40 till 41 procent och en del dieselmotorer lyckats uppnå 50 procent. Detta innebär att ungefär hälften av all energi försvinner. Men några ingenjörer i USA från företaget Astron Aerospace har nu lyckats ta fram en ny typ av vätgasmotor som ska ha en verkningsgrad på 60 procent, uppger Interesting Engineering och flera andra källor.
Motorn kallas för H2 Starfire och är en utvecklad version av Omega 1-motorn som samma ingenjörer var med och tog fram. Den nyare varianten ska ha reducerat antalet komponenter från 114 till 82. Men det som främst gjort det möjligt för amerikanerna att uppnå en sådan hög effektivitet har att göra med motorns form som går att likna vid en åtta och som fungerar utan kolvar. I filmen nedan får du en bra uppfattning om hur den förbränningen av vätgasen går till.
LÄS ÄVEN: Omedveten miss ger böter på 2500 kr
Totalt sett väger vätgasmotorn 16 kg och ska kunna producera 160 hästkrafter. På tomgång går den i 1 000 rpm och vid en maximal effekt kan den uppnå 25 000 rpm. Enligt de amerikanska ingenjörerna ska deras H2 Starfire-motor kunna fungera både för bilar, flyg och fartyg i framtiden. Dessutom ska den kunna monteras i block med flera enheter och på det sätt kunna uppnå ännu högre hästkrafter.
Enligt ingenjörerna finns det inget friktionsmotstånd inuti motorn, vilket tar bort behovet av smörjning och kylning. Det är bara lagren och kugghjulen som kommer behöva olja för smörjning. Innan företaget kan massproducera sin vätgasmotor måste den testas att monteras på olika fordon i olika förhållanden. Men enligt ingenjörerna själva har de redan nu löst flera tillförlitlighetsproblem så att deras bygge ska vara förberett för att bli mer hållbart över tid. Ljudet från motorn påminner om motorcykelmotor.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.