Saab 9-5.

Nu säljs en historisk Saab 9-5: Har aldrig blivit registrerad

Nu säljs en historisk Saab 9-5 av den sista generationen på auktion. Bilen är den tredje av tio handbyggda förseriebilar och har aldrig blivit registrerad.
– Bilarna med chassinummer ett och två användes som krocktestbilar och är skrotade, så denna bil blev den första som journalister fick testa, uppger Bidders Highway som säljer bilen. 

Saabs allra sista nya bilmodell premiärvisades upp på Frankfurtsalongen i september 2009. Bilen fick ett mycket gott mottagande och hyllades i pressen. 9-5:an lovordades för komfort och köregenskaper och designen står sig bra än idag. Många trodde att modellen skulle rädda Saab, men bara 11 300 bilar byggdes innan Saab gick i konkurs. Idag är Saabs sista modell en kultbil som är högvilt hos samlare. 

När modellen presenterades hade Saab byggt tio förseriebilar mer eller mindre för hand. De två första bilarna ska ha använts för krocktester och de är numera skrotade. Den tredje bilen användes bland annat för presstester och finns kvar. Nu säljs den historiska Saaben med chassinummer tre på Bidders Highways auktion

Bilen har aldrig blivit regelrätt inregistrerad trots att den sägs ha använts som pressbil och körts 6500 mil. Idag saknar bilen registreringsnummer och går inte att registrera då det inte finns något COC-dokument, Certificate of Conformity.

Det är ändå en spännande bil för de verkliga Saab-entusisaterna. Kanske en perfekt bil att i sin privata Saabsamling för att beundra och klappa på eftersom den inte går att köra på allmän väg. Bilen är välbevarad, men har några mindre repor. Under huven sitter en fyrcylindrig turbodiesel på två liter och 160 hästkrafter.  

– Detta är ett unikt tillfälle att buda hem en Saab 9-5 med chassinummer 3 från produktionslinan. Ett objekt för den sanna Saabentusiasten, och ett stycke svensk bilhistoria! uppger Bidders Highway.