Ett stycke rullande svensk historia såldes i dag på auktion – en Saab 92A från 1951. Djungeltrumman har bara haft en ägarfamilj på 71 år och gick för en stor summa.
– En av Sveriges absolut finaste tidiga Saabar, unikt samlarskick, uppger Bilwebauctions.
Efter andra världskriget startade Saab sin biltillverkning, eftersom efterfrågan på krigsflygplan hade gått ner. Den allra första prototypen premiärvisades den 10 juni 1947 och väckte stor uppmärksamhet i pressen. Men i likhet med dagens elbilstillverkare kom det att dröja nästan tre år innan tillverkningen kom i gång. De första bilarna tillverkades i Trollhättan i januari 1950.
Nu finns en tidig bil från andra produktionsåret till salu på auktion under torsdagen. Bilen köptes ny av familjen i i Lysvik i Frykendalen i Värmland 1952. Under 12 år brukades bilen innan den 1964 gömdes undan i en smedja på gården. Där stod den ända till 1990 då en brorson fick ärva bilen.
LÄS MER: Här hittas en fabriksny Saab V4 – såld för jättesumma
Brorsonen tog fram och startade upp bilen och blev förvånad över hur hel fin den var. Bilen kördes till Stockholm där mannen bodde och han började renovera bilen. Det gjordes grundligt, då bilen plockades ner del för del. Varje del återställdes så nära nyskick som det gick. Alla delar lades på hyllor, nog uppmärkta.
När karossen var ren så lagades några mindre rosthål under sätena. För övrigt var bilen i nästintill rostfri. Karossen hellackades, både under och in- och utvändigt i kulör som ligger nära originalkulören, buteljgrön.
Sedan återmonterades allt under ett års tid och bilen kunde godkännas på bilprovningen hösten 1991. Ägaren bedömer att bilen gått 13200 mil. Tack vare att den körts så lite på vintern och stått gömd i en smedja i 26 år har den klarat sig bra från rost.
Det fanns en extra tvåtaktsmotor till bilen, så den behövde inte renoveras. Kanske finns originalmotorn kvar någonstans i Värmland. När bilen hade renoverats togs den till Torsby fordonsmuseum, så bilen har levt nästan hela sitt liv i Värmland.
Bilen såldes under torsdagen, och utlöste rena budkriget. Priset blev det dubbla mot vad auktionsförrättarna förväntat sig Bilen klubbades i dag i väg på Bilwebauctions, och slutpriset landade på hela 300 000 kronor. Det enda den nya ägaren behöver göra är lättare översyn av motor och bromsar, sedan är det bara att rulla ut på vägen med djungeltrumman.
– En av de absolut finaste och bästa tidiga Saabar vi stött på. En fröjd att syna i alla detaljer. Den är också byggd för att användas, varför den år omsogsfullt rostskyddbehadlad. Den är lika fin under mattorna och i alla detaljer som utanpå. Efter renoveringen 1991 har den bara körts 300 mil, och senast var sommaren 2017, uppger Bilwebauctions.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter