Norge har länge varit ett elbilarnas paradis. Tidigare har hela 9 av 10 nya bilar varit helt eldrivna. Men nu kommer vändningen, i maj sjönk försäljningen för första gången på länge. Volvo EX30 etablerar sig samtidigt i toppen och petar ner Teslas Model Y för andra månaden i rad.
– Den låga andelen elbilar i maj kan tyda på att det fortfarande finns vissa som ser sig bäst betjänta av att köpa något annat än elbil, säger Øyvind Solberg Thorsen, direktör på norska OFV.
I maj var andelen nyregistrerade elbilar 77 procent, bensinhybrider 12 procent och dieselbilar 4,3 procent. I en global kontext är det fortsatt höga siffror för elbilar men i Norge är det lägre än på länge.
– För året hittills var andelen elbilar 87 procent, och det är mer som det nya normala. Den låga andelen elbilar i maj kan tyda på att det fortfarande finns vissa som ser sig bäst betjänta av att köpa något annat än elbil, även om de flesta nybilsköpare kommer att välja el även i framtiden, säger Øyvind Solberg Thorsen direktör på Upplysningsrådet för vägtrafiken (OFV), i ett pressmeddelande.
Fallet kommer trots att elbilar till skillnad från förbränningsbilar är momsbefriade i Norge. En Tesla Model Y kostar till exempel från 447 521 kronor. Som Carup tidigare rapporterat så kan även ett maktskifte i elbilstoppen konstateras, där Tesla får se sig slagna av Volvos EX30 för andra månaden i rad efter att ha dominerat marknaden länge. Toyota är det mest sålda varumärket under maj månad det här året som visar upp de lägsta siffrorna generellt sedan år 2020 och hela 14,2 procent lägre än vid samma tidpunkt förra året.
Enligt direktör Thorsen, kommer de slutliga siffrorna för 2024 troligtvis att hamna på mellan 105- och 110 000 sålda bilar, vilket i så fall skulle vara den lägsta siffran sedan 2009. OFV:s siffror visar även en annan tendens, nämligen att de kinesiska biltillverkarna har kommit till Norge för att stanna. Trots rapporter om låga försäljningssiffror, förluster och nedlagda kontor så ser framtiden positiv ut för kinesiska märken.
– Vi ser en markant ökning av försäljningen av kinesiskt tillverkade bilmärken och modeller, jämfört med samma period förra året. I Norge har kinesisktillverkade bilar nu en marknadsandel på cirka 15 procent. Det finns ingen anledning att tro att det stannar där, säger direktör Thorsen.
Modellerna som sålt mest under maj i Norge
Märke | Model | Antal | Andel |
Volvo | EX30 | 791 | 7.71% |
Volkswagen | ID.4 | 741 | 7.23% |
Tesla | Model Y | 690 | 6.73% |
Toyota | Yaris | 609 | 4.55% |
Toyota | RAV4 | 441 | 4.30% |
Toyota | bZ4X | 427 | 4.16% |
Hyundai | Kona electric | 381 | 3.72% |
Polestar | Polestar 2 | 333 | 3.25% |
Volkswagen | ID.3 | 331 | 3.23% |
MG | MG4 | 317 | 3.09% |
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.