Nobbade Zlatan – Loffe gömde Lamborghini i 22 år

Detta är en av årets mest osannolika bilhistorier i Sverige. ”Loffe” Nilsson från Gällivare höll sin unika Lamborghini Diablo SE30 gömd i 22 år i sitt villagarage. Han nobbade ett bud från Zlatan Ibrahimovic. Till slut såldes bilen under 2023 för 10 miljoner kronor till amerikanska superbilshandlaren Curated.

Många trodde det var en vandringssägen att det fanns en Lamborghini Diablo i Gällivare – men under 2023 visade det sig vara sant. Den har varit en välbevarad hemlighet som bara ett fåtal personer i Norrbotten känt till. En av Sveriges mest värdefulla superbilar har i många år stått gömd i ett oansenligt villagarage i Gällivare. En som hade just det här exemplaret av Lamborghini Diablo som drömbil var Zlatan Ibrahimovic. Zlatans agent lyckades spåra bilen, men fick nobben här han bjöd sju miljoner kronor. 

Till slut lyckades Curated, av många ansedd som världens främsta handlare med klassiska superbilar, spåra upp den unika specialmodellen Lamborghini Diablo SE30 Prototyp. Under flera år har John Temerian försökt köpa bilen av ”Loffe” Nilsson. Och till slut lyckades han få köpa bilen och ett team från USA flögs in till Gällivare. 

– Jag kom till polcirkeln ungefär 10.30 den natten, det var precis lika ljust som mitt på dagen i Miami, bilen stod i princip på uppfarten till ett litet hus i en stad som heter Gallvar och jag vet inte om jag uttalar det  korrekt vid det där huset fanns en pickup som var en 20 år gammal Nissan och en Mercedes, båda med punkterade däck, och så den Lamborghinin på uppfarten, också med punkterade däck. Ägaren till bilen var den trevligaste jordnära killen du någonsin skulle vilja träffa, berättar Chip.

Efter att ha gått igenom Lamborghinin konstaterades att allting var i sin ordning och att bilen hade matching numbers och var mycket välbevarad efter alla år i garaget. V12-motorn startade och spann som en katt. Bilen transporterades i väg för att lastas med flyg till Miami. 
– Han som hämtade bilen frågade vad jag hade fått betalt för den och när han hörde svaret sa han ”du vet väl om vad det här är för bil? Elva miljoner är i underkant”. Det var väl därför det var stressigt att få ner bilen till Miami, säger ”Loffe” till NSD.  

John Temerian och Curated köpte Loffes Lamborghini för 11 miljoner. Nu ska bilen renoveras till superskick.

Enligt Curated och John Temerian är bilen ännu mer unik än vad de trott. Det handlar om en unik prototyp av Lamborghini Diablo SE30. Den aktuella bilen var Lamborghini Diablo SE30 Prototipo #P0 1993, en prototyp som användes av Lamborghini som utvecklingsbil mellan 1992 och 1997. Den har använts på internationella bilmässor och synts i mängder av biltidningar. 

Bilen är lättad med kolfiber och hade 100 hästkrafter mer än en ”vanlig” SE30 från V12-motorn. Med 620 hästkrafter och lättad kaross ska det ha varit den snabbaste Lamborghinin genom tiderna 1993. Toppfarten påstås vara 380 km/h. 
– Den här bilen förkroppsligar för mig framgångshistorien vi står med hos Lamborghini, vilket förmodligen gör den till den viktigaste moderna Lamborghini på många sätt som någonsin producerats, säger John Temerian. 

Den unika prototypen ska ursprungligen ha byggts av ingen mindre än Horacio Pagani. 
– Du kan se originalprototypmärket. Den här bilen var ursprungligen avsedd att behållas av Lamborghini, det stod faktiskt i deras ursprungliga pressmeddelande att de skulle behålla den här bilen. Den kommer att vara en del av fabriksmuseets samling och sedan verkar det som att efter så många bilvisningar så var den faktiskt pacecar vid alla Diablo SVR-tävlingar 1997. 

Nu ska bilen få en minutiös genomgång och det redan fina skicket ska bli helt perfekt. Vid en genomgång har det visat sig att bilen innehåller delar av ytterligare en prototyp. 
– När vi undersökte den här bilen och Chip vår inspektör tittade på den märkte han att det fanns karossstämplar som var olika på bilen på många ställen och det var lite röd färg runt bilen när han tittade in i att han insåg att de karossstämplarna  matchar faktiskt en annan prototyp som heter xl30 i fabriksregister, säger John Temerian.