Mercedes har under tester laddat sin elbil Mercedes EQS med en bensinmotor. Hemliga planer fanns på att lansera elbilen med bensintan och en tvåcylindrig enliters räckviddsförlängare.
Elbilar med räckviddsförlängare är inte någon ny idé, och såldes bland annat av BMW i3. Nu avslöjar Autocar att Mercedes tagit upp idén och kört sin stora elbil EQS med en tvåcylindrig bensinmotor som laddade bilen under körning. Planen var att ge lyxbilen ännu längre räckvidd än 78 mil.
Bilen utrustades med en halverad bensinmotor från C300 som satt under motorhuven i fronten. Med motorn skulle elbilen ha fått en enorm räckvidd, sannolikt långt över 100 mil. Men i slutändan vågade inte Mercedes lansera en elbil med bensinmotor. Istället blev lösningen att komma med ett ännu större batteri på 118 kWh i nya EQS. Med det nya batteriet har bilen nu en räckvidd på 823 km.
– Vi har skapat räckviddsförlängar-prototyper baserade på befintliga modeller, både för konstruktion och vägtester. I slutändan drog vi dock slutsatsen att drivlinan för räckviddsförlängare är en övergångsteknologi med en relativt kortsiktig fördel i termer av försäljning och med jämförelsevis höga produktionskostnader, berättar en högt uppsatt källa inom Mercedes-Benz för Autocar.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter