Trodde du att det bara var gamla rostiga bilar som skrotades i Sverige? CarUp kan avslöja att ett antal extrema lyx- och sportbilar har skrotats i år i Sverige. Fem Ferrari, tre Lamborghini och två Koenigsegg har i år avregistrerats i Sverige efter skrotning.
Varje år är det omkring 200 000 svenska bilar som körs till skroten. Hittills i år är det 147 000 bilar som återvunnits via en auktoriserad bilskrotare. När 232 000 nyregistrerad bilar, 9000 importerade och 87 000 exporterade räknats har det blivit 7000 fler bilar på våra vägar.
Det vanligaste är förstås att bilarna som skrotats är en gamla och risiga där det inte längre lönar sig ekonomiskt att reparera och fortsätta köra med bilen. I vårt land med vägsalt så äts många bilar upp av rost. En annan anledning till att skrota bilar kan vara trafikolyckor där försäkringsbolaget bedömer att det är olönsamt att reparera bilen.
Varje år skrotas det en hel del ovanliga lyx- och sportbilar i Sverige. CarUp har gått igenom statistik på sajten car.info som visar att det i år bland annat har skrotats tre Ferrari, två Aston Martin, en DeTomaso, två Koenigsegg, tre Lamborghini och hela 72 Porsche-bilar. Kanske har ägaren helt enkelt tröttnat och lämnar in sin Lamborghini på skroten? Finns det någon frivillig som vill återvinna bilen?
Men ofta är det trafikolyckor, bränder eller andra tråkiga händelser som gör att så unika och värdefulla bilar måste skrotas. När det gäller Koenigsegg är det sannolikt biltillverkaren själv som ligger bakom skrotningen av prototyper och testbilar. I vissa fall kan bilar också avregistreras av andra orsaker, till exempel att de gjorts om till tävlingsbilar. För vi hoppas verkligen inte att någon skrotar en DeTomaso, Aston Martin eller Porsche 911 från 80-talet för att tröttnat på bilen…
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter