Volkswagen står på knäna med svärdet mot nacken. Den klassiska tyska biltillverkaren som under hela efterkrigstiden varit en symbol för tillväxt och framgång stirrar rakt ner i stupet. Här är ledningens brev till de anställda. Där vädjar man till deras lojalitet och kampanda för att få dem att sänka lönen med upp till 18 procent.
– Så här kör vi framgångsrikt in i framtiden! Starka tillsammans! skriver ledningen till 10 000-tals anställda som snart förlorar sina jobb när tre fabriker läggs ner.
Med brevet vill ledningen att de anställda ska gå med på att sänka lönen upp till 18 procent. Man motiverar det med att de måste tillverka bilar billigare, för att återigen bli konkurrenskraftiga.
– På det viset räddar vi våra jobb, säger Volkswagenchefen Olive Blume till Bild Zeitung. Blume har själv en årslön på 110 miljoner kronor.
Men samtidigt läcker det ut uppgifter om att koncernen är på väg att stänga tre fabriker i Tyskland. Det innebär tiotusentals arbetslösa och ett hårt slag mot bilindustrin, som sedan efterkrigstiden varit ryggraden i landets industriella framsteg.
Nyheten fick Bayerns ministerpresident Markus Söder att mullra, så det lät över hela förbundsrepubliken.
– Det är EU, Tyskland och den gröna omställningen som bär ansvaret. Vi skulle behöva en Marshallplan för att rädda bilindustrin. EU behöver riva upp sitt beslut om att förbjuda förbränningsmotorer från 2030 och att lägga på strafftullar redan nästa år, säger Markus Söder till Süddeutsche Zeitung.
Den konservativa kristdemokraten lägger skulden på elbilarna. Den gröna omställningen har enligt honom varit en bidragande orsak till den djupa krisen.
– Det här är ett resultat av det ekonomiska gröna mirakel som många har pratat om. Det har kostat Europa och Tyskland dess konkurrenskraft, säger Markus Söder
Facket blev givetvis rasande när företagsledningens planer kom ut. Volkswagen har 120 000 anställda i Tyskland. Ungefär hälften av dem arbetar i fabriken i Wolfsburg. Dessutom är det ännu fler människor som har sitt uppehälle knutit till den stora biltillverkaren.
– Det är deras bestämda avsikt att skicka tiotusentals Volkswagenanställda till massarbetslöshet, dundrade Daniela Cavalo, fackföreningsrepresentant.
Ledningens brev till VW-personalen – ord för ord
Så här kör VI framgångsrikt in i framtiden!
Nu har vi det tillsammans.
Starka tillsammans!
- Vad VI kan göra
Vi ger bra bilar till människor. Det kan vi vara stolta över. VW ID.7 vinner alla jämförelsetester. Golfen är och förblir en legend, i en klass för sig. Vi har ytterligare förbättrat vår kvalitet och design. Våra bilar får utmärkt feedback från såväl media som från kunder. Många bra produkter kommer att följa på denna grund. Våra bilar är riktiga VOLKSWAGEN igen. Men faktum är: vi måste producera och erbjuda våra bilar till konkurrenskraftiga priser.
Då kommer efterfrågan att ta fart igen. Och så tjänar vi riktiga pengar igen, vilket säkrar våra jobb. - Hur VI arbetar tillsammans för att anpassa Volkswagen
Våra resultat visar tydligt att vi måste fortsätta att agera för att förbli den ledande volymtillverkaren i Tyskland och Europa. Ja, det är sant: Vi genomgår den största förvandlingen i bilhistorien, och andra tillverkare kämpar också. Låt oss inte övergå till vårt öde och säga: Det finns ingenting vi kan göra ändå. MEN! VI HAR DEN I HAND! När vi tillsammans gör en insats till vårt företag. - Varför VI behöver bli mer effektiva
En bra avkastning är förstås inget självändamål! Det möjliggör investeringar i innovationer och därmed framgång för kunderna. Och det säkrar i slutändan jobben. MEN: Vår avkastning faller just nu istället för att stiga. Och det är ett problem. Som jämförelse: konkurrensen måste också kämpa hårt, men tack vare bättre avkastning klarar andra tillverkare just nu bättre krisen inom bilindustrin. Och: Du kan investera igen just i denna svåra fas – och det måste du
oss också nu. I våra starka produkter. - Hur VI kommer tillbaka till toppen
Faktum är: vi producerar för dyrt. Kostnaderna per fordon är betydligt högre än konkurrenterna. För att säga det rakt ut: många gånger om. Trots högre innehåll och
Kvaliteten på våra fordon är också en del av våra arbetskostnader. Men det handlar inte bara om det. Vi har tydliga planer på hur vi ska optimera produktkostnader, materialkostnader och försäljningsprestanda. Om alla bidrar nu kommer vi alla att nå vårt mål snabbare: tillbaka till toppen. - Varför VI bara är starka tillsammans
VI betyder inte: JAG. Under de senaste decennierna, när bilmarknaden och vår försäljning har vuxit kraftigt, har också våra kollektiva löner kunnat fortsätta att stiga. Det är därför vi nu ligger över branschgenomsnittet. I den nuvarande situationen, där marknaden i Europa har fallit med 2 miljoner bilar och stagnerar under överskådlig framtid, har vi helt enkelt inte råd med ytterligare en ökning. Speciellt eftersom vi akut behöver säkra våra investeringar i nya fordon och komponenter. I denna exceptionella situation måste vi arbeta tillsammans för att avsevärt minska kostnaderna. VI har nu detta i våra händer tillsammans,
Kommunikation och Volkswagen varumärke
Andreas Jemn är journalist och författare.