Koenigseggs tidigare designchef Sasha Selipanov lämnade bolaget efter tre år. Nu visar han upp en konkurrent till sin svenska arbetsgivare. Nya hyperbilen Nilu27 från 6,5-liters V12-motor som varvar till 12000 rpm – bilen spakas manuellt.
Sasha Selipanov var designchef för Koenigsegg under knappt tre år och delaktig i att ta fram Gemera-modellen. Han har även varit ansvarig för exteriördesign hos Bugatti och chefsdesigner för Hyundais lyxmärke Genesis. Nu visar han upp sitt helt egna hyperbilsmärke – Nilu27.
Det handlar om en mycket analog bil med sjuväxlad manuell växellåda, utan pekskärmar och med en 6,5-liters V12-motor utan turbo. Effekten ska ligga på omkring 1000 hästkrafter och bilen ska bara väga 1200 kg. Karossen är på samma sätt som hos Koenigsegg gjord helt i kolfiber och är en slank och linjeskön historia där Enzo-influenser kan anas. Entrén till Nilu27 sker via måsvingedörrar.




Enligt Sasha Selipanov ska bilen vara lättkörd trots att den är så extrem.
– Vad är poängen med RB17 om inte kunderna planerar att träna sina nackmuskler varje dag i veckan? Den genomsnittliga kunden är inte i närheten av fysisk prestanda för att kunna köra den sortens fordon. Vi vill göra en bil som kan häpna och använda dina sinnen men som i slutändan är tillgänglig och njutbar tack vare den över genomsnittliga talang vi ser bland hyperbilsförare.









LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter