Laddbara bilar slår nya rekord i Sverige.
I oktober var 36 procent av de nyregistrerade bilarna elbilar och laddhybrider.
Mest sålda elbilsmodell blev Polestar 2, Volkswagen blev det största elbilsmärket.
Oktober blev återigen rekord för en enskild månad när det gäller laddbara bilar, och en väsentligt högre andel än i oktober förra året då laddbara bilar uppgick till 11,8 procent.
Jämfört med ifjol har antalet laddbara bilar hittills i år ökat med 113 procent, där laddhybriderna står för den största uppgången med 162 procent samtidigt som elbilarna ökat med 44 procent.
I antal handlar det om en ökning med 35 410 laddbara bilar, varav 29 750 är laddhybrider.
– Sverige tillhör ett av de få länder inom EU, som minskade sina koldioxidutsläpp från nya personbilar under 2019. För att den positiva trenden med minskade koldioxidutsläpp från nya bilar ska fortsätta måste styrmedlen för laddbara bilar bibehållas och utvecklas, säger Mattias Bergman vd för Bil Sweden.
Registreringarna av nya personbilar minskade med 5 procent i oktober jämfört med oktober ifjol. Trots att registreringarna minskade så visar detta på en fortsatt återhämtning i förhållande till det mycket svaga andra kvartalet, då registreringarna minskade med 37 procent jämfört med samma period förra året.
Den mest sålda elbilsmodellen blev Polestar 2, medan Volkswagen blev det största elbilsmärket i kraft av tre modeller på marknaden; ID.3, e-Golf och e-Up.
– Vi ser att intresset för laddbara bilar är väldigt stort och en viktig del i omställningen är förmånsbilarna. Där planerar regeringen att från årsskiftet ta bort den 40-procentiga nedsättningen av förmånsvärde för elbilar, laddhybrider och gasbilar. Det tycker vi är fel signaler att skicka om man vill se en fortsatt tydlig omställning mot minskade utsläpp. Förmånsbilarna är en viktig del av den svenska fordonsflottan och påverkar också utbudet för dem som köper en begagnad bil, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
När det gäller laddhybrider så dominerar Volvo med sina laddbara modeller av Volvo V60 Recharge och XC60.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter