TEST: Volvo V60 Recharge – så bra är Sveriges mest sålda laddhybrid

Volvo V60 Twin Engine är Sveriges mest sålda laddhybrid månad efter månad och en glödhet modell på tjänstebilsmarknaden. 
Men allt fler utmanare kommer till Volvos storsäljare. Modellen finns i två utföranden: racersnabba T8 Twin Engine Recharge och liter mer normala T6 Twin Engine Recharge. 
CarUp testkör Volvo V60 laddhybrid som svenska folket tycks älska – vilken variant ska man välja?

Förra året var Volvo V60 Sveriges mest sålda bil och mönstret står sig även i år. Sverige är ett av de få länderna där Volvo säljer fler herrgårdsvagnar än suv:ar. 

Och i år har Volvo äntligen fått rejäl snurr på leveranserna av laddhybrider och då har Volvo V60 Twin Engine blivit ny etta på laddhybridmarknaden och kört om Volkswagen Passat GTE. 

Volvo V60 Twin Engine är ett mer klimatsmart bilval än sina syskon med enbart diesel- eller bensinmotor. Ett test i över 50 mil, omväxlande korta körningar runt tätorter och några längre landsvägskörningar i hybridläge har bränslemätaren inte rört sig. Vi tankar fullt efter 50 mil 11 liter bensin på tio dagar är åtgången. Och då har det mesta gått för att driva bensinvärmaren som värmer kupén. En Volvo V60 T5 under motsvarande körning vill ha omkring 50 liter bensin. 

Designen är bilens allra starkaste sida.  Att de flesta bilköpare håller med om att bilarna ser attraktiva ut torde vara oomtvistat. Volvo slår försäljninigsrekord trots coronakrisen. V60 har betydligt skönare proportioner än den pråmliknande V90 som gör sig bäst i Cross Country-versionen. Volvos nya identitet verkar gå hem bättre hos många än de numera karaktärslösa tyska rivalerna. 

Volvos premiumkänsla hänger med även i den minst dyra versionen av SPA-plattformen, V60. Materialen känns påkostade och gedigna och är väl så bra som Audi. Knappar och vred har förvisso en bit kvar till rivalen från Ingolstadt, men å andra sidan finns det nästan inga knappar i Volvo längre. Volvos nya stolar är fastare och kramar kroppen hårdare än de gamla fåtöljerna från förr. Man sitter skönt till en början, men vissa får mer ont i ryggen av nya Volvobilar på långresan jämfört med de gamla modellerna från Hisingen. 

Den största nackdelen med laddhybriden i vardagsbruk jämfört med de reguljära varianterna är att bilen i princip endast är fyrsitsig. Volvo monterar batteriet i kardantunneln och det stjäl allt benutrymme vid mittplatsen i bak. Endast barn med korta ben, eller vuxna som åker en kort bit är lämpliga för mittplatsen. Det här känns omodernt på en ny bilmodell år 2020, Volvo. 

V60 Twin Engine går mjukt och tyst på elektricitet och de 86 hästkrafterna räcker förvånansvärt bra även vid accelerationer. Det blir ganska snabbt en sport att köra bilen så snålt som möjligt enbart på elektricitet. Som bäst lyckas vi ta oss 45 km på enbart el när vädret är kallt. Volvo har fått en del kritik för kort räckvidd i laddhybriderna, men så illa är det faktiskt inte. Den officiella räckviddssiffran på 49 km är möjlig att nå vid försiktig körning. Med rätt körmönster går det att göra en stor del av sin körning på endast el. 

Volvos SPA-chassi ger bilar med dynamiska och fina köregenskaper och bra komfort. V60 laddhybriden är inget undantag, trots 250 kg extra vikt jämfört med en vanlig AWD-Volvo. Styrningen hör till de bättre på marknaden, med en lagom sportig och direkt styrkänsla, utan att det blir påfrestande och nervöst.

Volvo erbjuder en bil som både kan köras klimatsmart och fossilfritt och är den snabbaste Volvon någonsin. 0-100 km/h på 4,9 sekunder känns dock onödigt snabbt. Visst är det kul med sportbilsprestanda någon gång ibland, eller den första veckan du äger bilen. Men lite känns det som att de 390 hästkrafterna med hjälp av elmotor, turbo och kompressor handlar om att motivera det höga inköpspriset på långt över 500 000 kr. Vi rekommenderar att välja den motorsvagare T6-varianten som räcker väldigt väl. En vettig bensinmotor på 150-190 hk som komplement till elmotorn med överkomligt pris skulle vara perfekt nu när bensin- och dieselbilar får chockhöjda malusskatter. Då skulle Volvo även kunna locka privatköpare. 

För den som ska köpa en V60 privat är det svårt att räkna hem inköpspriset på över 500 000 kronor innan du börjat utrusta bilen. Även om miljöbonusen på tjänstebilar tas bort vid årsskiftet så kommer V60 laddhybrid fortsätta att vara rena fyndet som förmånsbil. Och bilen är såpass bra att Volvo lär parkera i säljtoppen ett bra tag till. V60 vinner framförallt på att många lockas av Volvos förnyade skandinaviska stil som gjort succé i hela världen. Trots kortare räckvidd än vissa konkurrenter och högt pris väcker V60 vårt habegär.

TEST PORSCHE TAYCAN – LÄS MER HÄR

Volvo V60 T8 Twin Engine AWD 2021

Pris, från kr: 531 000. (T6 från 499 000)
Batteri: 10,4 kWh, litiumjon.
Räckvidd, el: 49 km (preliminär siffra enligt NEDC). 
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,9 sekunder.
Förbrukning: 2,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 45 g/km.
Tjänstevikt:: 1 999.
Max dragvikt, kg: 2 000.
Motor: Fyrcylindrig bensin med turbo och kompressor, volym 1 969 cm3, max effekt 303 hk, max vridmoment  400 Nm. Elmotor bak, max effekt 87 hk (65 kW), max vridmoment 250 Nm. Total systemeffekt 390 hk.
Kraftöverföring: Bakhjulsdriven på el, framhjulsdriven på bensin. Fyrhjulsdrift i hybridläge, åttastegad automatlåda.
                           

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester