En läcka avslöjar nya detaljer om BYD:s Blade-batteri. Andra generation av batteriet lanseras i två varianter med betydligt högre energitäthet jämfört med idag.
BYD:s egenutvecklade Blade-batteri används idag av en mängd tillverkare som Tesla, Kia och Toyota. Batteriet lanserades för fyra år sedan och har fått sitt namn från hur dess celler är placerade. Allt mer tyder nu på att BYD planerar att lansera nästa generation av Blade-batterier nästa år.
Enligt en intern källa från BYD arbetar batterijätten på att ta fram två varianter av sitt nya Blade-batteri, skriver CarNewsChina. Den ena ska ha en energidensitet på 160 Wh/kg och den andra en energidensitet på 210 Wh/kg. Dagens Blade-batterier har en energidensitet på 150 Wh/kg.
Det nya batteriet med en lägre energitäthet ska däremot erbjuda gå att ladda snabbt med upp till 8C. Det betyder att ett batteri med en kapacitet på 80 kWh kan ladda med 640 kW. Versionen med högre energitäthet ska kunna ladda med 3C. Den versionen ska också vara 15 procent billigare än de nuvarande Blade-batterierna.
Tidigare har även BYD:s chef i Centralasien, Cao Shuang, sagt att det är en stor sannolikhet att BYD lanserar den nya generationen av Blade-batteriet nästa år. Han avslöjade även då att de nya Blade-batterierna kommer att utöka elbilarnas räckvidd och ha en längre livslängd än dagens version. Enligt Electrive är det även klart att det kommer att fortsätta vara ett LFP-batteri.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.