Bara varannan elbil klarade sin uppgivna räckvidd i ett nytt stort test. Lyxbilen Mercedes EQS var en stor besvikelse, medan Tesla Model Y imponerar och överträffar sina WLTP-siffror.
Norska automobilförbundet NAF och tidningen Motor testar med jämna mellanrum räckvidden i elbilar. Testerna får sägas vara bland världens mest ambitiösa och görs i alla väglag. Bilarna görs tills batteriet är totalt urladdat. Nu har det stora sommartestet med 50 bilar genomförts, och det finns både positiva och negativa överraskningar.
Allra längst i testet kom lyxbilen Mercedes EQS 450+ med 62,2 mil, men det får ändå sägas vara en stor besvikelse. Bilen gick hela 8,9 mil kortare än WLTP-normens siffror. Tesla Model Y var en positiv överraskning. Bilen gick 54,5 mil jämfört med de 50,7 mil som Tesla anger enligt WLTP. Största avvikelsen i procent hade Kinabilen Hongqi, den kom 20 procent kortare än vad tillverkaren uppger.
Test – så lång räckvidd har elbilar
Bil | WLTP-räckvidd | Verklig räckvidd | Avvikelse |
Mercedes-Benz EQS 450+ | 711 km/h | 620 km | –12,80 % |
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC | 647 km/h | 596 km | –7,88 % |
BMW iX xDrive50 | 591 km | 568,5 km | –3,81 % |
BMW i4 eDrive40 | 565 km | 583,6 km | 3,29 % |
Kia EV6 RWD | 528 km | 500,2 km | –5,27 % |
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC | 518 km/h | 443 km | –14,48 % |
Polestar 2 LR single engine | 517 km | 520,6 km | 0,70 % |
Tesla Model Y LR Dual Motor | 507 km | 545 km | 7,50 % |
Ford Mustang Mach-E GT | 500 km | 436,6 km | –12,68 % |
NIO ES8 | 500 km | 443,6 km | –11,28 % |
Audi e-tron Q4 40 | 498 km | 460,9 km | –7,45 % |
BMW i4 M50 | 497 km | 521,1 km | 4,85 % |
Skoda Enyaq Coupe RS | 491 km | 497 km | 1,22 % |
Kia EV6 4WD | 484 km | 459,2 km | –5,12 % |
Hyundai Ioniq 5 RWD | 481 km | 446 km | –7,28 % |
Skoda Enyaq iV80X | 481 km | 446 km | –7,28 % |
Polestar 2 LR dual motor | 477 km | 446,6 km | –6,37 % |
VW ID.5 GTX | 473 km | 453 km | –4,23 % |
Xpeng P7 | 470 km | 436 km | –7,23 % |
VW ID.4 GTX | 466 km | 428 km | –8,15 % |
Hongqi EHS-9 | 465 km | 371 km | –20,22 % |
Audi e-tron Q4 50 quattro | 459 km | 459,6 km | 0,13 % |
MG ZS lång räckvidd | 440 km | 443 km | 0,68 % |
Volvo C40 Recharge | 437 km | 418,7 km | –4,19 % |
Renault Mégane E-tech | 428 km | 413 km | –3,50 % |
Cupra Born | 424 km | 376,0 km | -11,32 % |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 412 km | 403 km | –2,18 % |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 407 km | 411 km | 0,98 % |
BMW iX xDrive40 | 400 km | 399,4 km | –0,15 % |
BYD Tang | 400 km | 407,6 km | 1,90 % |
Maxus Euniq6 | 354 km | 388,4 km | 9,72 % |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter