Björn från Stockholm beställde en fabriksny Toyota. När han kom hem upptäckte han att bilen säljs med föråldrat 3G-modem som slutar fungera om två år. Nu tvingas han betala 1000-lappar för att komma ur bilköpet.
– De borde ha berättat det här i bilhallen, jag känner mig lurad, säger han till Carup.
Fotnot: I efterhand har det visat sig att alla nya bilar i Sverige har 2G-modem för eCall, något tillverkarna inte berättar, du kan läsa mer om det här.
Toyota säljer fortfarande fabriksnya bilar med gamla 2G- och 3G-modem, en teknik som är över 20 år gammal. Om två år släcks hela nätet ner och bilarnas lagstadgade eCall-system för SOS-samtal kan slås ut. Toyota har idag ingen fungerande lösning på plats. Bilarna kan få körförbud vid besiktning.
Bilköparen Björn från Stockholm beställde i mitten av oktober en fabriksny Toyota Yaris för 252 000 kronor från Europeiska Motor i Vällingby. Vid köpet fick han ingen information om att bilen är utrustad med föråldrad teknik för nödsamtalsystemet eCall som ska larm räddningstjänsten.
LÄS MER: Bilmärkena bryter mot lagen i 3G-kaoset
När han kom hem läste han Carups avslöjande om att Toyota fortfarande säljer sina bilar med gamla 3G-modem.
– Jag känner mig lurad. Toyota är världens största bilföretag och det är ynkligt att de inte informerar köparna. De går ut och lurar folk genom att de inte berättar. Jag hade verkligen väntat mig bättre av ett så stort och starkt företag som Toyota, säger Björn till Carup.
Han bestämde sig för att försöka häva köpet redan inom en vecka, då han inte ville ha en bil med teknik som riskerar att sluta fungera med påföljande körförbud.
– Då krävde de mig på en avhoppsavgift på 3000 kronor. Den har jag betalat, men jag anser att jag borde få tillbaka pengarna då de inte informerade mig om 3G-problemet, säger Björn.
LÄS MER: Bilmärkena bryter mot lagen i 3G-koaset
Hos Europeiska Motor i Vällingby bekräftar man att köparna inte informeras om att nya bilar säljs med 3G-modem.
– Toyota har en åtgärdsplan för det här. Om någon frågor så berättar vi om det. Vi tycker inte att det är anledning av få hoppa av ett avtal, säger försäljningschefen Markus Fornell.
Köparen känner sig lurad och tycker inte han ska behöva betala?
– Det är viktigt att veta vad man gör när man skriver på ett avta. Det är ett farligt ord att säga att man är lurad och slänger sig med det ordet. Jag har respekt för allas känslor, men vi tycker inte att det är en skälig anledning att frånträda ett avtal. Jag killgissar att det redan finns en åtgärdsplan klar hos Toyota, men jag vet inte, säger Markus Fornell.
Hos bilistorganisationen M Sverige anser man att frågan är komplex. Genom att bilarna är EU-godkända är de inte olagliga att sälja. Rent juridiskt är det inte säkert att Toyota behöver informera köparna. Felet har ännu inte uppstått och bilarna kan därmed vara lagliga att sälja.
– Det är en svår fråga, men det finns inte ett solklart ja eller nej. Det heter att säljaren måste upplysa måste upplysa om en varas beskaffenhet. Men för att man ska få häva ett köp så krävs det långtgående problem. Det gäller först och främst att konsumenten kan visa att det finns ett fel på bilen, säger Carl-Erik Stjernwall, teknisk chef på M Sverige.
Fotnot: I efterhand har det visat sig att alla nya bilar i Sverige har 2G-modem för eCall, något tillverkarna inte berättar, du kan läsa mer om det här.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter