Koenigsegg: Lösningen som är smartare än elbil

Koenigsegg har avblåst sina planer på att göra en elbil. Christian von Koenigsegg skickar en passning till de stora biltillverkarna – om en bil med förbränningsmotor som är minst lika klimatsmart än elbilar.  
– Det är totalt vansinne att de större biltillverkarna inte tittar mer på de lösningarna, säger Christian von Koenigsegg. 

För bara några år sedan planerade Koenigsegg att släppa en elbil med över 2000 hästkrafter. Men trots att Koenigsegg har världsledande teknologi med ultralätta elmotor och invertrar har planerna lagts på is. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många köpare av elektrisk hyperbilar idag. 

– Hade du frågat för 6-7 år sedan hade jag trott det. Jag tycker elbilar är perfekta som vardagsbilar och kör själv en Model S Plaid och har en Tesla Roadster i samlingarna. Men för en hyperbil tar det bort den levande delen. Du tar bort pulsen, för det handlar inte bara om prestanda. Vi är biologiska varelser, inte robotar, säger Christian von Koenigsegg. 

Kunderna vill ha en bil som pratar med dem enligt Christian von Koenisegg, som denna specialbyggda Koenigsegg Chimera.

Det har visat sig att många av Koenigseggs kunder, i likhet med Christian själv, kör elbilar till vardags. Men när det kommer till hyperbil vill de ha något som kommunicerar med föraren på ett helt annat sätt. 
– En bil med motor pratar med dig, den blir arg, du hör om den mår dåligt. Man kan inte ta bort det främsta karaktärsdraget. Dessutom gör det ingen miljönytta, våra bilar körs så lite att det är sämre att binda upp utsläpp i ett batteri som sällan används. För Rolls-Royce är det perfekt, det är en bil som ska vara så tyst och vibrationsfri som möjligt säger han. 

Vissa elbilstillverkare, som Hyundai, har introducerat fejkat motorljud och en fejkad växellåda. Men Koenigsegg tror inte att det är någon lösning för deras bilar. 
– Det är roligare med äkta vara, man kan ha vilka högtalare och skakeffekter som helt. Det är som med Mona Lisa, det är stor skillnad på originalet och kopian.

Koenigsegg Gemera kan både köras på förnybart E85 och elektricitet, en kombination de stora biltillverkarna borde titta mer på, enligt Koenigsegg.

För Koenigseggs bilar är dessutom miljövinsten minimal. De körs så kort sträcka att det blir svårt att tjäna in koldioxiden som binds upp i batteriet. Istället kan de köras på förnybart E85-bränsle.
– Ska vi göra elbil måste det bryta normen, ha längre räckvidd och lägre vikt. Vi uppnår ändå inte miltalen som behövs, så batterierna gör bättre nytta på annat håll. Men vi är de enda som gör hyperbilar med flexifuel och laddhybrid, säger Koenigsegg. 

Han uppmanar andra biltillverkare att titta mer på laddhybrider som körs på förnybart bränsle och e-bränsle. För om de korta sträckorna körs på el och långkörningarna på förnybart bränsle som e-bensin, E85 eller HVO100 är de minst lika klimatsmarta totalt sett som elbilar, enligt Koenigsegg. Märkets nya modell Gemera är händelsvis just en sådan laddhybrid, som kan köras både på el och E85.

– Det är totalt vansinne att de större biltillverkarna inte tittar mer på de lösningarna. Det finns inte tillräckligt med förnybart bränsle för att alla ska kunna köra på det hela tiden. Men om man gör den mesta körningen på el är det inte mycket E85 eller HVO100 som behövs. En laddhybrid som körs på HVO100 när den inte går på el är det allra bästa för klimatet, säger Koenigsegg. 

Vi intervjuade Christian von Koenigsegg i samband med The Aurora i Båstad.

LÄS MER: