Koenigsegg pausar elbil: ”Kunderna säger nej, nej, nej”

Koenigsegg skrinlägger planerna på en elbil. Istället försöker Koenigsegg ta fram ett nytt CO2-negativt bränsle för hybrider. 
– Våra kunder säger nej, nej, nej! Vi vill ha motorljud! berättar Christian von Koenigsegg. 

Så sent som för två år sedan bekräftade Koenigsegg planerna på att släppa en elbil med runt 2000 hästkrafter. Superbilsföretaget har redan batterier, elmotorn Terrier och invertern Quark med världsledande teknologi och låg vikt. Men nu har planerna på att släppa en renodlad elbil skjutits på framtiden, avslöjar Christian von Koenigsegg. 

– Vi har idag inte en ren elbil i pipeline på grund av att kunderna säger nej nej nej! Vi vill ha motorljud! Gör förnyelsebart bränsle och hybrid om du måste. Ge oss inte en tung tyst elbil. Jag kör själv elbil till vardags, en Tesla Model S Plaid och det funkar jättebra. Våra kunder kör Taycan och Tesla, men till helgen vill de ha något som är lätt och kul, helst utan miljöpåverkan. Än så länge kan de elektriska bilarna inte ersätta känslan i en bil med en motor, det är många delar med upplevelsen, ljudet, vibrationerna, säger Christian von Koenigsegg. 

Koenigsegg hoppas kunna ta fram ett CO2-negativt bränsle i låg volym.
Många av kunderna ser mekaniken som ett konstverk, helt i klass med de dyrbaraste urverken.
Koenigsegg Gemera är en laddhybrid med en trecylindrig motor alternativt en V8.

För en hyperbil som ofta inte ens körs 100 mil per år är det inte säkert att ett tungt batteri är den mest klimatsmarta lösningen. Bilen körs så lite att det tar lång tid att betala tillbaka klimatskulden från batteritillverkningen, batterierna gör större nytta i fordon som används mycket. Koenigsegg har istället varit banbrytande genom att bilarna kan köras på förnybart E85-bränsle. Och nu kan företaget ta ett nytt revolutionerande steg. 

– Vi håller på att titta på olika lösningar för att skapa på riktigt CO2-negativt bränsle i låg volym. Kan du skapa ett CO2-negativt bränsle och återvinna kraft när du bromsar är det inte längre en miljöfråga att köra med en sådan hyperbil. Då minskar CO2-utsläppet när du kör.

En annan orsak till att kunderna inte vill ha elmotorer är att många köpare av hyperbilar ser motorn som ett mekaniskt konstverk de älskar att beundra.
– Hyperbilar ska helst vara som handgjorda urverk. Motorn och växellådan kan vara lika vackra som i ett exklusivt urverk. I en vanlig bil är det enklare, men i en sådan här bil efterfrågas vecka mekaniska lösningar, säger Koenigsegg.
LÄS MER: