Koenigseggs nya supermotor: Väger 30 kg och ger 340 hästkrafter

Koenigsegg visar nu upp sin nya elmotor Quark med superteknik. Elmotorn är rekordlätt i förhållande till effekt och vridmoment. 30 kg motor ger 340 hästkrafter. Om något år kommer den i nya hyperbilen Gemera.

Nyligen berättade Koenigseggs grundare Christian von Koenigsegg att företaget planerar att släppa sin första elbil som kan få 2000 hästkrafter. 

Och nu avslöjar företaget teknik som visar att de redan ligger i framkant när det gäller teknik. Koenigsegg visar upp sin nya elmotor Quark. 

Den nya elmotorn Quark väger endast 30 kg trots 340 hästkrafter. Foto: Koenigsegg

Motorn är rekordlätt i förhållande till effekt och vridmoment. Koenigsegg säger sig ha en ny perfekt balans mellan den radiella effekten och det axiella vridmomentet som de kallar Raxial Flux. 

Kallas Terrier

Tillsammans med företagets nya växelriktare David bildar två Quark elmotorer den nya drivenheten Terrier som klarar av avancerad torque vectoring. 

Grunden för att utveckla den nya motorn är den kommande fyrsitsiga hyperbilen Koenigsegg Gemera. Där kommer den att användas tillsammans med en trecylindrig förbränningsmotor och tillsammans ge en effekt på 1700 hästkrafter och en toppfart på 400 km/h. 

Koenigsegg kommer också att sälja Quark-motorn på den öppna marknaden för den som vill använda den i andra elbilar, flygplan eller båtar. 

Tillsammans med växelriktaren David utgör den drivenheten Terrier. Foto: Koenigsegg

– Quark är designad för att stärka låghastighetsområdet för Gemera, för brutal acceleration. ICE fokuserar sedan på höghastighetsområdet. Vad detta betyder när det gäller prestanda för Gemera är en stor effektökning följt av en kontinuerlig rekordhastighet till 400 km/h utan några vridmoment eller effektförluster, säger Dragos-Mihai Postariu, Electric Motor Design Lead hos Koenigsegg. 

Ihålig kolfiber i rotorn

Motorn använder 300M-stål i axeln och till rotorn används ihålig kolfiber för att sänka vikten. 

– Vi övervann inte bara utmaningen med Gemeras drivlinakrav utan överträffade också målen att göra den lättare och mindre än alla elmotorer i den här klassen, säger András Székely, E-Motor Development Lead hos Koenigsegg.

Resultatet är att motorn som bara väger 30 kilo och ger 340 hästkrafter och 600 Nm vridmoment. 

– Quark är unik i sin höga effektivitet i kombination med sin klassledande matris för vridmoment-till-effekt-till-varv-till-vikt, säger Christian von Koenigsegg, vd och grundare för bolaget.

680 hästkrafter

Tillsammans med Koenigseggs växelriktare David bildar två elmotorer drivenheten Terrier med 680 hästkrafter per hjulaxel. Namnet är passande eftersom både hundrasen och drivenheten kännetecknas av sitt lilla, energiska och orädda uppträdande.

Terrier behöver bara en växelriktare istället för två, eftersom Davids 6-fas lånar ut 3 faser till varje Quark, vilket drastiskt minskar vikt, storlek och komponenter. Det gör att drivenheten blir rekordliten och lätt. 

Den kompakta förpackningen gör att Terriern kan skruvas fast i monocoquen  på bilen eller chassit direkt. 

Elmotorerna ska sitta i nya hyperbilen Gemera.
Drivpaketet och dess delar – så litet är det i förhållande till en burk läsk. Foto: Koenigsegg

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester