MG är det kinesiska bilmärke som har haft störst framgång i Europa. Nu tar tillverkaren nästa steg och bygger en bilfabrik i Europa. Under de kommande 18 månaderna ska 10 nya modeller lanseras.
MG:s ägare SAIC planerar en utökad satsning i Europa efter stora försäljningsframgångar. Under första kvartalet fördubblades försäljningen i Europa till 115 000 bilar. Totalt såldes 530 000 bilar utanför Kina, ökning med 70 procent, uppger Reuters/Autonews. Den bäst säljande modellen är gamla MG ZS.
Nu siktar MG:s ägare Saic på att växa ännu snabbare och att årsförsäljningen utanför ska landa på 1,2 miljoner bilar i år. MG kommer därför att släppa 10 nya bilmodeller under de kommande 18 månaderna. Dessutom håller företaget på att planera bygget av en ny fabrik i Europa, just nu letar företaget efter rätt plats, enligt Reuters/Autonews.
När den nya fabriken i Europa kan man säga att MG gått varvet runt, från europeiskt bilmärke som gick i konkurs och flyttade till Kina, till kinesiskt bilmärke som flyttar tillbaka till Europa.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter