Suvarnas suv och en bilikon sedan 1948. Men nya Land Rover Defender har en helt ny skepnad.
– Imponerande! De har tagit en klassisk bil till en ny era och den ser fortfarande hård, muskulös och kantig ut. Precis som en Defender ska vara, säger bilprofilen Doug DeMuro.
Land Rover Defender är en bilikon som de flesta har någon typ av relation till. Den föråldrade modellen slutade tillverkas för nästan fem år sedan, efter att två miljoner exemplar av modellen rullade av samma band, från 1948 till och med 2016.
Nu har Defender återuppstått – en bil i helt ny skepnad. Och Youtube-profilen Doug DeMuro fick nyligen klämma och känna på nya fyrdörrars-versionen, den största modellen.
– Jag älskar min gamla Defender, men den är högljudd och extremt obekväm. Och visst, en Defender är inte skapad för att vara vacker. Den ska vara hård, muskulös och kantig. Men trots det har britterna skapat en ny bil som fortfarande ser ut som en Defender, men som blivit modern och bekväm, säger han.
Doug Demuro är med sina 3,6 miljoner prenumeranter en gigant inom car review-nischen på Youtube.
Han är förstås ganska entusiastisk över många bilar som han testar – det ligger troligen i sakens natur om man ska kunna vara vän med bilbranschen – men i det här klippet är han faktiskt extra exalterad.
– Den kostar 50 000 dollar och det är ett riktigt bra pris för en så cool och praktisk suv. Jag trodde att den kanske skulle kosta dubbelt så mycket.
Företagets marknadschef Felix Bräutigam sa att nya Defender inte ska bli en kopia, inte heller en retrobil. I stället ska det bli något som tar modellen framåt.
Har Land Rover lyckats? Tja, det tycker Doug DeMuro i alla fall.
– Purister kommer aldrig att acceptera den här Defendern, dom vill bara ha den gamla terräng-suven. Men 99 procent av oss bilköpare är glada över att Land Rover har skapat en modern och snygg bil, som är väldigt skön att köra.
Dessutom pekar Doug ut en rad finesser som gör Defendern unik, inte minst kamerafunktionen i backspegeln. Eftersom bakrutan är så pass skymd av reservhjulet finns en kamera på taket som är kopplad till backspegeln. En lätt touch på spegeln och du har perfekt sikt bakåt!Han gillar dessutom att nästan allt material i kupén består av gummimaterial istället för plast.– Det gör bilen mer hållbar.
Bilen behåller sina rötter med korta överhäng och rejäl markfrigång, allt för att kunna köra på riktigt i terrängen. Bakpartiet har en helt lodrät vinkel med reservhjulet upphängt på bakluckan.
Även om Defender är en av de mest engelska bilmodeller man kan tänka sig så tillverkas den i Slovakien, där den ska byggas parallellt med Discovery.
Defender kommer först som en femdörrarsversion – med namnet 110 – med fem eller sju stolar och om knappt ett år kommer en kortare tredörrarsversion med fem eller sex stolar (döpt till 90).
Och sist kommer en längre version av 110, döpt till 130, som kan förses med sju eller åtta stolar.
Siffrorna står för axelavståndet i tum även om hjulbasen har växt på nya modellerna. Nya Defender 90 är 458 centimeter lång, 199 centimeter bred och 197 centimeter hög med en hjulbas på 259 centimeter (101 tum).
Defender 110 är över fem meter lång och Defender 130 en rejäl bjässe med 530 centimeters längd.
Motorer som du kan välja på:
• Fyrcylindrig tvålitersdiesel på 200 eller 240 hästkrafter.
• Fyrcylindrig bensinmotor på två liter och 300 hästkrafter.
• Sexcylindrig bensinmotor på tre liter, 48-volts mildhybridrivlina och 400 hästkrafter.
Du får räkna med en saftig fordonsskatt eftersom koldioxidsiffrorna (enligt WLTP) ligger över 200 gram per kilometer för samtliga modeller och motoralternativ.
Maths Nilsson är grundare av Carup.