Krisen i Kina för europeiska premiummärke blir allt värre. Nya siffror visar att BMW tappade 30 procent av sin försäljning under senaste kvartalet. Volvo Cars tappar 23 procent, även Audi och Mercedes tappar rejält. Nu hotar ett kinesiskt svar på EU:s strafftullar att förvärra det utsatta läget.
Europeiska lyxbilar har länge varit en statusmarkör för förmögna kineser. Det har gjort Kina till en stor och lukrativ marknad för de tyska prestigemärkena Audi, BMW och Mercedes. Men på slutet har något hänt och alla tre märkena ser en dramatisk nedgång. Plötsligt är det mer inne att åka inhemska lyxbilar för framgångsrika kineser. Omsvängningen hotar jobben för tyska bilbyggare och får vinstvarningarna att stå som spön i backen.
Nya siffror visar att BMW tappade 30 procent av sin försäljning i Kina under tredje kvartalet i år. BMW sålde bara 148 000 bilar, vilket innebär en minskning med 63 000 bilar på tre månader. Enligt bedömare väljer att fler kinesiska köpare de inhemska märkena, särskilt när det kommer till elbilar och laddhybrider som fått högre bidrag. 19 av de 20 mest sålda elbilarna kommer från kinesiska tillverkare Samtidigt har den svaga konjunkturen gjort att färre lyxbilar säljs.
Volvo Cars tappar också stort i Kina och försäljningen har minskat med 23 procent under det senaste kvartalet. Volvo har tappat drygt 10 000 bilar på tre månader. Märket är väldigt svaga på elbilar i den tuffa kinesiska konkurrensen, och Volvo har tydligt deklarerat att de inte tänker ge sig in i priskriget i Kina. Samtidigt kan Volvo bli förlorare på strafftullar då märket tillverkar nya elbilen EX30 i Kina. Volvo Cars aktie nådde på fredagen sin lägsta kurs någonsin då den stängde på 23,20 kronor.
Även Audi och Mercedes har tuffa tider i Kina. Audi minskade med 16 procent medan Mercedes tappar 13 procent. Många av bilarna som har sålts i Kina är lyxiga och dyra toppmodeller, vilket gör att nedgången slår hårt mot tillverkarnas resultat. Såväl Volkswagengruppen, BMW som Mercedes har nyligen gått ut med vinstvarningar och förutspår fallande resultat i år.
Ovanpå den fallande försäljningen finns nu en stor oro för att Kina ska svara på EU:s nya strafftullar mot elbilar. Kina har förgäves försökt förhandla med EU för att få till en överenskommelse om minimipriser istället för tullarna. Volkswagen Groups vd Oliver Blume har varnat för att Kina kommer att hämnas, något som skulle kunna utlösa en akut kris för de pressade tyska tillverkarna.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter