Jättekonkursen hotar lamslå svensk bilindustri

Koas hotar i svensk bil- och fordonsindustri efter att bildelstillverkaren IAC Group Sweden begärt sig själva i konkurs. Bolaget levererade stora delar av inredningen i Volvo Cars bilar och till svensktillverkade lastbilar hos Volvo och Scania. 
– Det är väldigt tråkigt för anställda och deras familjer, säger Peter Bryntesson, vd för Fordonskomponentgruppen, FKG.

Bildelstillverkaren IAC Group Sweden som var en av Sveriges viktigaste komponenttillverkare har begärts i konkurs. De levererade bland annat instrumentpaneler, dörrpaneler, konsoler, plastdelar till motorer till bland annat Volvo Cars, Volvo Lastvagnar och Bussar samt till Scania. Efter att bolaget med 1400 anställda begärt sig själva i konkurs hotar kaos i svensk bil- och fordonsindustri. 
– Det är otroligt tråkigt. Vi väntar på att konkursförvaltaren ska utses och först då vet vi mer vad som händer, säger Ivica Stojkovic, ordförande för Metall på IAC i Färgelanda till Carup.

Under torsdagen är arbetet ännu så länge igång på IAC:s fabriker i Färgelanda, Skara och Göteborg. Men ingen vet vad som ska hända innan konkursförvaltaren tagit över och gett nya direktiv. IAC omsatte ifjol 6,9 miljarder kronor i Sverige. Skulle produktionen stanna riskerar det att bli kaos i svensk fordonsindustri. Efter pandemin har dock fordonstillverkare ofta dubbla leverantörer på plats, men störningarna kan ändå bli avsevärda innan leveranser från nytt håll kommit igång.

IAC Group tillverkade en stor del av inredningen till Volvos bilar som görs på Torslandafabriken i Göteborg. Nu har IAC försatts i konkurs.

– Vi följer situationen noga och hanterar vår kapacitet och vår produktion enligt etablerade processer för att minska eventuell påverkan. Just nu förväntar vi oss inte att detta kommer att ha någon väsentlig inverkan på våra produktionsplaner, säger Kristin Boldemann Wester, global PR-chef för Volvo Cars till Carup.

IAC tillverkar en stor del interiören i Volvos bilar, bland annat instrumentbrädor och dörrpaneler, och även många plastdetaljer som monteras på motorerna. Stannar produktionen kommer det få enorm påverkan på Volvo Cars och Volvo Lastvagnar. Scania säger sig vara förberedda. Enligt uppgift till Carup ”tillverkas i stort sett allt du ser på insidan av en Volvo av IAC”.

Lastvagnstillverkaren Volvo Group är Sveriges högst värderade börsföretag och riskerar störningar om produktionen stannar hos IAC som levererar ett stort antal delar till Volvos lastbilar.
– Det är litet tidigt att svara på vilken påverkan detta kan få. Det finns ju alltid en risk för vissa störningar när en konkursförvaltare ska ta över. Vi har jobbat med alla inblandade för att sådana störningar i så fall ska minimeras, och vi följer utvecklingen noga, säger Claes Eliasson, Senior Vice President, Media Relations för Volvo Group till Carup. 

Från Scanias håll var man förberedda på konkursen och kan fortsätta bygga lastbilar.
– De är en leverantör till oss men vi har följt utvecklingen och är förberedda. Det kommer inte bli någon påverkan på vår produktion, säger Erik Bratthall, presschef för Scania.

Peter Bryntesson är vd för Fordonskomponentgruppen (FKG) som företräder svenska underleverantörer.
– För det första är det väldigt tråkigt för anställda och deras familjer, det är en tråkig situation. Det belyser vikten av att ha en hållbar samverkan mellan leverantörer och fordonstillverkare. Det är tuffa affärsvillkor, vi har kämpat för betalningsvillkor, i många fall är det uppe på 120 dagar och underleverantörer får agera bank åt tillverkare, säger Peter Bryntesson till Carup. 

Han bekräftar att konkursen riskerar att utlösa kaos i svensk bilindustri, men hoppas att konkursförvaltaren ska hitta en lösning så att fabrikerna kan drivas vidare och leveranser upprätthållas. 
– Det är en stor leverantör. Det får en väldigt stor påverkan. Jag tror en konkursförvaltare kan driva affären vidare. Men det kan bli höjda priser. När Plastal gick i konkurs höjde konkursförvaltaren priserna med 25 procent, säger Bryntesson till Carup. 

Till konkursförvaltare för IAC Group Sweden har Mikael Kubu utsetts. Han är en av Sveriges mest rutinerade konkursförvaltare och har bland annat hanterat Thomas Cook-konkursen och varit rekonstruktör för SAS AB och Nynäs AB. Dessutom har han varit rådgivare åt och styrelseledamot i Nevs i Trollhättan.

Konkursförvaltaren Mikael Kubu gör nu allt för att rädda produktionen i kollapsade bildelstillverkaren IAC Group Sweden. Volvo Cars, Volvo Lastvagnar och Scania är beredda att akut skjuta till pengar för att rädda leveranserna. 
– Det stämmer. Och det handlar bland annat om att de kommer att tillse att det finns tillräcklig likviditet för att betala leverantörerna så att verksamheten och leveranserna kan fortsätta även nu efter konkursen, säger Mikael Kubu till DI

Förhoppningen är nu att snabbt kunna rädda fabrikerna genom att de säljs vidare. 
– Det finns intressenter och vi ser positivt på att kunna slutföra en försäljning och att verksamheten ska kunna fortsätta i samma omfattning i dag, säger Mikael Kubu till DI.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester