Toyotas vd Akio Toyoda har gjort sig känd för att vara kritisk mot elbilar. Nu avgår han som vd för världens största biltillverkare.
– Jag tror att jag under de senaste 13 åren har byggt en solid grund för att skicka stafettpinnen vidare, säger Toyoda som nu blir ordförande.
En av bilvärldens mäktigaste personer lämnar sin post. Toyotas vd Akio Toyoda, som är barnbarn till företagets grundare Kiichiro Toyoda, har bestämt sig för att sluta som vd. Istället tar Koji Sato som varit chef för Lexus och Gazoo Racing över rodret på världens största biltillverkare. Akio Toyoda blir istället styrelseordförande.
Toyoda har lett företaget genom en turbulent period med finanskris, återkallelsesklndal och en stor jordbävning i Japan 2011. Men ingenting har kunnat rubba Toyota. Akio Toyoda har gjort sig känd för att vara skeptisk mot att satsa allt på elbilar och det återstår att se vad omorganisationen betyder för Toyotas satsningar på elbilar.
– Den där tysta majoriteten undrar om elbilar verkligen är OK att ha som ett enda alternativ. Men de tror att det är trenden så att de inte kan tala högt, sade han han så sent som i december.
– Precis som de helt autonoma bilarna som vi alla ska köra nu, kommer elbilar bara att ta längre tid att bli vanliga än media vill att vi ska tro. Under tiden har vi många alternativ för kunderna, har han sagt tidigare under 2022.
– En allt för snabb övergång till elbilar kan utmynna i flera problem. Speciellt i Japan, vars elektricitet huvudsakligen kommer från kol och naturgas, riskerar koldioxidutsläppen från elproduktionen att underskattas, sade han något år tidigare.
Toyoda är barnbarn till Kiichiro Toyoda som grundade Toyotas biltillverkning. Hans pappa Shoichiro Toyoda var vd för företaget fram till 1992. Toyota är idag världens största biltillverkare mätt i antal bilar och tillverkar knappt 10 miljoner bilar per år. Efterträdaren Koji Sato beskrivs som en riktig bilentusiast och ligger bakom utvecklingen av Lexus LC.
Sato har en ingenjörsexamen från Japans prestigefyllda Waseda-universitet och började på Toyota 1992. Han utnämndes till chefsingenjör för Lexus International Co., där hans uppmärksammade arbete inkluderade att leda utvecklingen av den supersexiga Lexus LC-coupén.
Han blev president för både Lexus och Gazoo Racing Company. I de rollerna kan han ofta ses hobnobba med Toyoda på banan vid olika racingevenemang, varav några Toyoda deltar i som förare av utvecklingsmässiga koldioxidneutrala bilar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter