Volkswagen släpper nya ID.Buzz i ett GTX-utförande. Minibussen tros få fyrhjulsdrift och 299 hästkrafter.
Gömt i ett pressmeddelande om att ID.4 GTX och ID.5 GTX får mer standardutrustning avslöjar Volkswagen att den elektriska minibussen ID.Buzz kommer i en sportig GTX-version. De avslöjar inga ytterligare detaljer, men sannolikt får den samma drivlina som ID.4 GTX, vilket innebär fyrhjulsdrift och 299 hästkrafter. Volkswagen bekräftar också att ID.3 kommer som GTX.

GTX-versionerna har hittills varit en enerom succé för Volkswagen och står för närvarande för 40 procent av försäljningen av ID-modellerna.
– Framgången med ID.4 GTX och ID.5 GTX bekräftar vår strategi att positionera GTX-varumärket oberoende. Båda modellerna i sina respektive serier har en andel på nästan 40 procent. Vi kommer att kontinuerligt utöka detta varumärke och erbjuda en GTX-variant för varje ID. modell i framtiden – från ID.3 till ID. Buzz, säger, säger Silke Bagschik, chef för försäljning för ID-familjen, i ett pressmeddelande.

Men första ska den vanliga ID.Buzz lanseras, de första köparna i Sverige får bilen i höst, och då har den bakhjulsdrift och 204 hästkrafter, välbekant från ID.4.


Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter