Hittar kände filmskaparens super-Merca gömd i lada

Här görs ett ladufynd av en oerhört värdefull Mercedes som tidigare ägts av en berömd filmproducent. En Mercedes 500 SEC AMG Hammer Wide Body ser dagsljus för första gången på 17 år. Som genom ett mirakel väcks V8:an till liv efter den lång törnrosasömnen. 

Mercedes-bilar från 1980- och 1990-talet har ökat brant i värde de senaste åren. Nyligen såldes en Mercedes AMG 6.0 Widebody Coupé från 1991 för världsrekordpriset 9,3 miljoner kronor på en auktion i USA. Därför är det ett minst sagt spännande ladufynd som gjorts av youtubern Jonny Smith. När han besöker Mercedes-samlaren Neville Brown får han öppna en liten lada med en bil som stått och samlat damm sedan 2006.

Bakom dörrarna står en ovanlig och orenoverad Mercedes 500 SEC AMG Wide Body från 1985. Bilen är baserad på kupéversonen C126 av Mercedes S-klass från 80-talet och sedan ombyggd av AMG. Den köptes ny av den kände filmproducenten Chris Chrisafis som låg bakom krigsfilmen ”De vilda gässen” på 1970-talet. Direkt när bilen var ny togs den till en auktoriserad AMG-återförsäljare för ombyggnad. 

Bilen byggdes om  fick bland annat en widebodykaross, spoilers, extremt breda hjul och uppgraderad interiör med bland annat en AMG-ratt och en Pioneer-stereo som kostade en förmögenhet. Hela ombyggnaden andas verkligen 80-tal. Dessutom skickades V8-motorn på fem liter till AMG för att trimmas upp till 340 hästkrafter, bland annat genom en 32-ventilstopp. 

Den ovanliga Mercedesen har bara gått 8438 mil på alla år. Bilen har inte startats på mer än 10 år, men Jonny Smith bestämmer sig för att göra ett tappert försök att väcka bilen ur dess törnrosasömn.
– Jag är inte erfaren i världen av AMG Hammer-motorer men jag har tagit lite råd och jag kommer att gå så långt jag känner mig bekväm med att se om vi kan dra igång denna fantastiska 500 SEC. 

V8-motorn är uppgraderad med 32-ventilstopp och betydligt piggare än en original 500 SEC.

Dessvärre har motorn haft besök av råttor som bott i luftintaget med dubbla snorklar. Men det visar sig vid första försöket att motorn går runt och verkar ha klarat det långa stilleståndet. Dock måste imobilisern luras, men det problemet löses snabbt. Med hjälp av en extra bränsletank vaknar V8:an till liv. 
– Lyssna, han går smidigt och fint, säger Jonny Smith och håller på att bli avgasförgiftad på kuppen. 
LÄS MER: