Budstriden runt tre splitternya Tesla Roadster som hittades i en container är glödhet och säljaren har fått förlänga budtiden. Trots att bilarna kanske inte ens går att ladda och köra bjuder någon 22 miljoner kronor. Det kommer att göra bilarna till de dyraste Teslorna någonsin.
För några veckor sedan berättad Carup om det osannolika bilfyndet i en container i Kina. Den som öppnade dörrarna hittade tre dammiga Tesla Roadster som stått lämnade åt sitt öde i 13 år.
Nu har det kommit uppgifter om att bilarna ägs av en konkursad kinesisk biltillverkare. Kanske var de inköpta för att tas isär och för att tillverkaren skulle lära sig att göra elbilar. Men leveransen togs aldrig emot och bilarna övergavs.
Tesla Roadster är Teslas allra första modell och de tre bilarna har stått övergivna i containern sedan 2013. De är helt orörda och ser precis ut som när de lämnade fabriken för 13 år sedan, förutom ett tjock lager damm då. Det har också visat sig att containern innehåller delar som räcker till ytterligare en Roadster.
Ingen vet om bilarna kommer att fungera eller om batterierna ens går att ladda efter 13 år i dvala. Att hitta nya batterier till en Tesla Roadster kan vara svårt idag.
– Vad vi ännu inte vet är om batteripluggarna drogs ut före leverans, och ännu mer spännande, om de var det, finns det något liv kvar i batteripacken efter 13 års lagring, uppger Gruber Motors som säljer bilarna.
Budgivarna verkar dock inte bry sig om det. Intresset för bilarna har varit enormt och nyligen bjöd någon 22 miljoner kronor för alla tre bilarna och ett gäng delar. För ungefär samma pengar kan du få en tre riktiga splitternya värstingar från Ferrari, Lamborghini och Porsche. Budgivningen skulle ha avslutats den 26 maj, men har nu förlängts till 2 juni.
Fakta Tesla Roadster
Tidigare i år firade Tesla Roadster-modellen 15 år sedan den första bilen levererades. Den historiska elbilen var den allra första med med litiumjonbatteri och startade Teslas fantastiska resa och förändrade allt.
Roadstern hade en imponerande räckvidd på 393 km, mer än vissa nya elbilar idag. Motorn var en fyrpolig induktionsmotor. Bilen gjorde 0-100 km/h under fyra sekunder och hade en toppfart på 201 km/h.
Försäljningen gick hyfsat och i april 2010 hade över 900 exemplar reserverats. Till slut när modellen lades ner 2012 hade Tesla tillverkat omkring 2500 bilar. Tesla Roadster bygger på en plattform från Lotus som användes till Lotus Elise och Exige. Roadster hade lite längre hjulbas än Lotus och karosspaneler av dyr kolfiber. Karosserna tillverkades av Lotus, medan Tesla monterade dit batterier och elmotor.
För fem år sedan skickade Elon Musk upp en Tesla Roadster i rymden. Så vi vet vi vet är den där fortfarande och fortsätter sin resa. Den är nu 327 miljoner kilometer från jorden och har åkt fyra miljarder kilometer, sannolikt längre än någon annan bil i världshistorien. Det skulle förvåna om någon hittar den bilen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter