Nu är V8-motorn på 6,3-liter på plats i en Tesla Model S.
Rich Benoit gör ett av tidernas mest oväntade bilbyggen.
– Tro det eller inte, det motorn passar faktiskt väldigt bra, säger Rich.
Rich Benoit har gjort sig ett namn på att rädda skrotfärdiga Teslor till ett nytt liv. Allt har dokumenterats på framgångsrika Youtube-kanalen Rich Rebuilds.
Seden december har Rich hållit på med ett mer otippat bilbygge än tidigare. Nu sätter han in en V8-motor i en Tesla Model S. Han har redan hittat en Chevrolet Camaro som donatorbil och demonterat Teslans front och instrumentpanalen.
Nu har projektet framskridit ytterligare. Han har redan fått ner den 6,3-liters V8:an i fronten på en Tesla Model 3. Förvånande nog passar Camaro-motorn fint under huven på elbilen.
– Tro det eller inte, men den passar väldigt bra. Det finns massor av utrymme där uppe. Det är som om någon på Tesla visste att bilen skulle vara gjorde för ett LS V8-byte, säger Rich Benoit.
Den stora utmaningen kommer dock bli att bygga en kardantunnel genom golvpanelerna där batteriet satt tidigare. Bilen måste också få en mer kompakt styrning och en helt ny bakaxel. Men det kommer säkert att lösa sig.
Det finns fortfarande mycket att göra med den här ombyggnaden, till exempel att installera ett smalare styrställ, omplacera instrumentramen så att den ligger i linje med växelvredet och sedan arbeta på transmissionstunneln, axlarna och drivaxel
Sannolikt blir det världens första Tesla med en V8-motor under huven. Och allt görs för att protestera mot att Tesla inte värnar om återvinning och miljön. Rich hävdar inte att elbilar är sämre för miljön, utan vill visa absurditeten i att Tesla inte vill sälja delar som gör att han kan rädda bilar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter