Sju bilar visar att det inte behöver kosta skjortan att köra snabbt. Men en är klart överlägsen.
– Den är billig, snabb och inget att leka med, säger programledaren Jason Cammisa.
Bilen ska vara snabb och får inte kosta mer än 385 000 kr. Om den går att köpa med manuell växellåda så köps den med manuell växellåda även om den automatiska varianten hade varit snabbare. Det är helt enkelt roligare att köra manuellt. Undersökningen görs av amerikanska försäkringsbolaget Hagerty.
Vilka är de sju kandidaterna då? För mindre än 385 000 kr fick Hagerty alltså tag på: Ford Mustang EcoBoost, Subaru WRX, Hyundai Elantra N, Volkswagen Golf GTI, Mini Cooper S, Mazda 3 Turbo och Toyota GR86. Alla har en sak gemensamt, de använder en fyrcylindrig motor. Utöver det har alla unika egenskaper.
Ju mer en bil accelererar desto mindre grepp får den på framhjulen. Därför är det sällan fördelaktigt med framhjulsdrift i ett dragrace. Det första racet blir mellan Volkswagen Golf GTI, Mini Cooper S och Hyundai Elantra N, som alla har framhjulsdrift. Det blir väldigt jämnt och spännande.
Race två är för de bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna bilarna. Mustangen och GR86 har nästan identiska förhållanden mellan vikt och kraft. Däremot är GR86 i underläge eftersom Mustangen har en lite tråkigare, men ofta snabbare, automatisk växellåda.
De manuella fyrhjulsdrivna bilarna plågas i starten. För att få en så bra start som möjligt släpper föraren kopplingen med maximalt turbotryck och varvtalet på rött. Till slut koras en vinnare mellan framhjulsdrift och bakhjulsdrift – den ultimata billiga busbilen.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.