Världens just nu dyraste Saab är en oväntad historia. En Saab Lancia säljs för rekordsumma. Bilen som en gång var utskrattad och hånad har blivit en raritet för samlare och säljs för en jättesumma av en svensk bilhandlare.
I slutet av 1970-talet hade Saab bekymmer. Man var på väg att lägga ner tillverkningen av den klassiska 96-modellen. Samtidigt som den nya Saab 900 fick kritik, inte minst från USA där man ansåg att den var för lik föregångaren Saab 99. Saab saknade vid den här tiden resurser att utveckla en helt ny egen modell. Därför kom Wallenbergs på en snilleblixt att vända sig till en annan konglomeratfamilj inom motorbranschen.
Den mäktiga Agnelliklanen i Turin kontrollerade inte bara bilmärken som Fiat och Lancia, de var också den ekonomiska motorn bakom storklubben Juventus. Kanske kände sig familjerna Wallenbergs och Agnellis bekväma med varandra. Man kom i alla fall snabbt överens om ett samarbete. Det gick ut på att Saab skulle få använda den nya modellen Lancia Delta på den svenska marknaden. En badge engineering av bästa eller ska vi säga värsta slag.
Man gjorde inte många modifikationer mer än att installera ett nytt värmesystem för nordiska förhållanden och placera några Saab emblem på italienaren. Däremot glömde man bort att rostskydda bilen efter svenska förhållanden med vägsalt.
På så sätt lade man grunden till en av de största flopparna i svensk industrihistoria. Saab Lancia 600 som den kallades såldes i ungefär 6500 exemplar.Bilarna rostade sönder en efter en. Köparna var rasande och modellen skrattades ut i Sverige. Trots det fortsatte tillverkningen och försäljningen hela vägen fram till 1986. Då förstod Saab att istället satsa på egna modeller anpassade efter sina egna förhållanden.
Den här Saab Lancia 600 som nu säljs av en handlare i Bengtsfors har en prislapp på skyhöga 799 000 kronor, något Nyheter24 var först med att berätta om. Det gör den till världens just nu dyraste Saab. Men då utlovas det mest välbevarade exemplaret av bilen i hela världen. Bilen har bara haft en enda ägare som bara kört den i 2200 mil. Den har stått inomhus hela vintrarna och fått ett minutiöst underredesskydd.
Om du däremot reser till Italien kan du hitta en Lancia Delta för under 100 000 kronor, men då saknas de där små detaljerna som gjorde bilen till en äkta Saab Lancia 600. Den här bilen är en av de 60 som finns kvar av de ursprungliga 6500 exemplaren.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter