Här är bilbygget som får många att höja på ögonbrynen.
En sexliters V12:a med 408 hk och specialinsug har hittat ner under motorhuven på en Volvo 745.
– Insugen kommer från en Suzuki GSXR 1000, bromsarna från Porsche och diffen från BMW E36, säger bilbyggaren Sander Groenendijk.
Volvo 745 är en av de bilmodeller som lämpar sig bäst för att bygga en sleeper. Dels för att den klossiga modellen ser ut att vara en långsam familjefraktare, dels för att Volvos robusta chassi både klarar och har plats för större motorer än 2,3-litersfyran som monterades innan bilen lämnade fabriken i Göteborg.
Ofta byts B23-fyran mot en V8, men Sander Groenendijk från tyska Freudenberg har gått flera steg längre. Han har bytt ut motorn mot en 6,0-liters V12-motor från en Mercedes-Benz 600.
– Jag har alltid gillat de här Volvobilarna, mina föräldrar hade alltid Volvo. Jag älskar sleepers och tänkte att det skulle vara kul med en massiv motor med fantastiskt ljud i min fyrkantiga 740, säger han till The Drive.
Motorn som gifts ihop med 745:an satt från början i en Mercedes-Benz 600, men har i varianter också använts i Pagani Zonda. Effekten är på 408 hk och vridmomentet är på 570 Nm.
V12:an har blivit extra iögonfallande geenom att Sander bytt till ett specialanpassat insug från motorcykeln Suzuki GSX-R1000, dessutom har grenröret fått svetsas om för att få plats under Volvons huv. Bakaxeln kommer från Volvo 780 tillsammans med en differential från BMW E36. Växellådan är Mercedes 5-stegade automat, men Sander hoppas kunna byta till en manuell låda så småningom.
En hel del arbete återstår innan Volvo är på vägen igen, men de stora bitarna är på plats – och när allt är färdigt hoppas Sander kunna förstora motorn till 7,3-liter, på liknande sätt som i Brabus och Pagani Zonda.
LÄS MER: SVENSKA SUPERTEKNIKEN BAKOM P1800:N SOM TOPPAR ÖVER 300 KM/H
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter