Svenska supertekniken bakom nya Volvo P1800: Toppar över 300 km/h

Nya moderna tolkningen av Volvo P1800 är svensk ingenjörskonst i världsklass. 
Med en vikt på endast 990 kg och en motor på 420 hk är prestandan hisnande. 
– Volvo P1800 Cyan är resultatet av en avancerad ingenjörsprocess med samma talanger som byggde världsmästarbilen Volvo S60 TC1 Cyan”, säger Christian Dahl, vd för Cyan. 

Den moderna tolkningen av Volvo P1800 som ska tillverkas av Cyan Racing har blivit en världssensation och 1000-tals artiklar i världspressen hyllar den svenska bilen. 

310 km/h och 0-100 km/h på 2,9 sekunder – så snabb är Cyan Racings restomodversion av Volvo P1800, enligt CarUps beräkningar beräknad utifrån bilens specifikationer. Nytillverkningen av den klassiska sportbilen. startar senare i år. Priset är över fyra miljoner kronor. För det får köparna ett stycke svensk ingenjörskonst i världsklass. Originalbilen från 1960-talet gifts ihop med den senaste analoga racingtekniken. Cyan Racing har valt att skapa en puritansk bil utan elektroniska hjälpsystem och elektrifiering. 

Cyan Racings ingenjörsgrupp har arbetat i mer än två decennier med utveckling av racerbilar och i över ett decennium med utveckling av prestandabilar. Ingenjörsteamet involverade kompetenser från Cyans design-, flyg-, motor-, chassi- och elektronikavdelningar när de tog fram nya P1800.
– Volvo P1800 Cyan är resultatet av en avancerad ingenjörsprocess som involverar många av samma talanger som designade, byggde och utvecklade vår världsmästarbil Volvo S60 TC1 Cyan”, säger Christian Dahl.

Volvo C30 Polestar Performance Prototype har använts som riktmärke under hela utvecklingsprocessen.

– En viktig del av projektet var att återansluta till vår första bil. Vi ville överföra en del av körkänslan och tillgängligheten från den bilen och den har varit mycket användbar under hela utvecklingsprocessen., säger Mattias Evensson.

Fakta om Volvo P1800 Cyan

Motor: Tvåliters turbomotor med fyra cylindrar. Cylinderdiameter och slaglängd: 82×93,2 mm 
Kompressionsförhållande: 10,2: 1.

Effekt:  420 hk / 308 kW vid 7000 rpm 
Max vridmoment: 455 Nm vid 6000 rpm 
Laddtryck: 2,7 bar 
Max varvtal: 7700 rpm 
Turbo: Borg Warner EFR, keramiska kullager.
Avgasrör: Dual tube rostfritt stål, dubbla katalysatorer.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, Manuell femväxlad låda. Kardanaxel i kolfiber. 
Mått
Axelavstånd: 2446 mm, Längd: 4203 mm  Bredd: 1748 mm 
Höjd: 1220 mm  Spårvidd fram: 1466 mm,  Spårvidd bak: 1489 mm. Tankvolym: 57 liter
Bromsar
Fram: 4-kolvs bromsok, 362×32 mm skiva 
Bak: 4-kolvs bromsok, 330×25,4 mm skiva
Hjul
Framdäck: Pirelli P Zero 235/40-R18 
Bakdäck: Pirelli P Zero 265/35-R18 
Vikt Tjänstevikt
990 kg Viktfördelning: 47% fram, 53% bak. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester